Mobbeskoler skiller seg ut

Skoler som har lite mobbing, har ofte en god ledelse, en god lærerkultur og god klasseledelse. Skoler med mye mobbing har ofte det motsatte.
Brøndbo, Stig
Publisert: 27.11.14 00:00 Oppdatert: 11.12.14 10:33

Oftest operer mobberne i grupper på to eller tre personer, gjerne med en leder i gruppen. Foto: Colourbox

– Ingen skoler kan garantere at de er mobbefrie. Men en god skole- og klasseledelse, et godt samarbeid i lærerkollegiet og et godt samarbeid mellom skole og hjem, er faktorer som går igjen i de skolene som har minst mobbeproblematikk, sier Erling Roland, professor ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger og en av Norges fremste mobbeforskere.

Gjesteforeleser

Onsdag 3. desember skal Roland holde en åpen gjesteforelesning ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Tema for forelesningen er «Mobbingens psykologi og prinsipper for tiltak».

– Roland er en av Norges fremste forskere innen mobbing, og vi er glad for at han vil dele sin kunnskap med oss, sier professor Steinar Thorvaldsen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Han er prosjektleder for forskningsprosjektet «Trivsel i Tromsø», et samarbeidsprosjekt mellom UiT og Tromsø kommune.

– Hensikten med prosjektet er å knytte forskeren, lærerstudenten og skolen sammen, og slik bidra til at forskningsbasert kunnskap utvikles og tas i aktiv bruk, sier Thorvaldsen.

Digital mobbing

Forskning på mobbing i Tromsø, har vist at mobbesituasjonen er verst for elever som går på småtrinnet.  Den viser også at digital mobbing utgjør cirka en fjerdedel av mobbingen som foregår.

– Men når den digitale mobbingen først har fått etablert seg, kan den være veldig intens, sier Thorvaldsen.

Skolens ansvar

– Det er skolen og de voksenes ansvar å avdekke og stoppe mobbingen. Verktøyene for å gjøre det er tilgjengelig, sier Roland. Når noen skoler likevel ikke lykkes, viser forskning at det ofte kan skyldes dårlig ledelse, lærere som ikke jobber godt sammen eller lærere som ikke vet hvordan de skal håndtere mobbeproblematikken.

Kjennetegn

– Vi vet mye om både hva som kjennetegner de som mobber og hva som kjennetegner de som blir mobbet, sier Roland. De som blir utsatt for mobbing er ofte personer som er ensomme og som viser tegn på sårbarhet, for eksempel at de blir redde eller engstelige.

– Dette vet mobberne å utnytte. De kan føle en lystfølelse og nyte det å kunne produsere frykt, angst og avmakt hos andre, sier mobbeprofessoren. Oftest operer mobberne i grupper på to eller tre personer, gjerne med en leder i gruppen.

Mange fortellinger

Barn som blir mobbet over tid, får en betydelig større risiko for både sosiale- og helseproblemer resten av livet. Det samme gjelder mobberne, om de ikke blir stoppet.

– Derfor er det så viktig at skolen jobber godt med forebygging, avdekking og det å stoppe mobbing, sier Roland. Han er glad for å få muligheten til å møte fagmiljøet i Tromsø for å snakke om temaet.

– Det er viktig å jobbe metodisk med mobbeproblematikken, og læreren er den viktigste faktoren i dette arbeidet, sier Erling Roland.

Hva: «Mobbingens psykologi og prinsipper for tiltak», åpen forelesning med Erling Roland.

Hvor: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), Mellomveien 110, Auditorium F 105.

Når: Onsdag 3. desember kl. 12.30-14.00

Brøndbo, Stig