Studentfilm vises av Norsk filminstitutt

Norsk filminstitutt ble så begeistret for filmen «Når speilbildet lyver» at de velger å vise filmen i Oslo denne uken. Filmen er lagd av tre mediestudenter fra UiT og handler om samisk Kine som vil leve som en mann og starter en tøff reise for å bli Chris Nicolas.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 24.11.14 00:00 Oppdatert: 25.11.14 08:53

FRA CHRIS TIL KINE: Mediestudentene har lagd en rørende historie, om Kine som starter på reisen til å bli Chris. Det blir et nært og ærlig portrett av et ungt menneske. (Pressefoto)

Filmen «Når speilbildet lyver» er en av fire filmer fra Nordnorge og Finnmark som er invitert til Norsk filminstitutts visninger under Norsk/samisk kort på cinemateket i Oslo den 26.11.14 kl 19.00. De andre filmene er Bonki av Silja Somby, og to filmer av Egil Pedersen.

«Når speilbildet lyver» er laget av Stian Sætermo, Niels Ovlla Dunfjell og Daniel Wetherell. Alle tre studenter ved bachelor i medieproduksjon ved Institutt for reiseliv og nordlige studier, på campus Alta. Stian Sætermo er regissøren som vil presentere filmen i Oslo.

Norsk filminstitutt så filmen på premieren på Nordkapp filmfestival og mener filmen er både god,  samfunnsviktig og aktuell, både i tema og når det kommer til  kultur.

Synopsis: Når speilbildet lyver

Kine er en ung jente på 23 år. Hun er fra Maze og er samisk. Men Kine er ikke som alle andre. For etter mange år med  mange tanker og indre konflikter med for og imot, har Kine endelig tatt det store steget. Hun har startet på den største reisen i sitt liv. Reisen fra kvinne til mann!

En lang reise

Kine eller Chris Nicolas som han nå vil kalles, har allerede startet på denne reisen. Han har i flere år følt seg fanget som mann i sin egen kvinnekropp, og har startet med hormonbehandling som er det første steget i en lang prosess mot en hverdag som mann.

Dette er en prosess som rent fysisk består av hormonbehandling, fjerning av bryster og til slutt et kjønnsskifte. Men forvandlingen fra kvinne til mann er ikke bare hormonbehandling, brystfjerning og det fysiske operasjonen. Det har vært en årelang indre reise med mange utfordringer i forhold til en noe konservativ samisk kultur, tunge tanker, redsel og dager fylt med usikkerhet. Dette har preget Chris Nicolas i oppveksten og deler av hans voksne liv. Men Chris har kjempet og overkommet de hindringer livet har lagt for han og er i dag kommet frem til at det riktige for han er å få leve som den han er. Nemlig som mann i en mannskropp.

Siden 1963 er det omlag 500 personer som har gjennomgått kjønns-korrigerende behandling på Rikshospitalet i Norge og fått nytt juridisk personnummer, som betyr at de er likestilt juridisk som mann eller kvinne på samme måte som andre kvinner og menn i samfunnet. De siste årene har det blitt utført ca 20 kjønns-korrigerende behandlinger pr år. (www.hbrs.no)

Gjennomsnittsalderen for kjønnskorrigering er i dag ca. 20 år og det er til en hver tid ca. 15 til 20 barn under 15 år til utredning og behandling på Rikshospitalet.

Norsk Kort av NIF

Norsk kort er Norsk filminstitutts flate for å vise presentere ny og nyskapende kortfilm på stort lerret – og menneskene bak filmene. Det arrangeres åtte ganger i året på Filmens hus. NFI gir årlig omtrent 20 millioner kroner i tilskudd til utvikling og produksjon av kortfilm, noe som betyr at over 20 kortfilmer i året blir produsert med filminstituttet som en vesentlig finansiør. «Når speilbildet lyver» er en studentproduksjon med støtte fra Fritt ord.

Da er det viktig å kunne gi disse filmene en visningsarena og presentere filmene, gjerne tre og tre, satt sammen etter forskjellige temaer hver gang. Under Norsk kort-arrangementene blir gjerne kortfilmenes regissører invitert til å komme og presentere filmen.

Målgruppene er i kortfilmbransjen og filminteresserte.

Programleder for Norsk kort er Ingrid Dokka i Norsk Filminstitutt

EKSAMENSFILM: Daniel Wetherell, Stian Sætermo og Niels Ovlla Dunfjell viste filmen på Nordkapp filmfestival og nå får de vise filmen i Oslo. (Foto: Inger Elin Utsi, Norges arktiske universitet)

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 24.11.14 00:00 Oppdatert: 25.11.14 08:53