En god budsjettavtale

– Det er mye godt nytt for universitetene i budsjettavtalen, blant annet nye studenboliger, 100 stipendiatstillinger og fjerning av studieavgift, sier rektor Anne Husebekk.
Bartnes, Asbjørn Ivar
Publisert: 21.11.14 14:00 Oppdatert: 24.11.14 09:47

Det sier rektor Anne Husebekk etter at regjeringa og samarbeidspartiene oppnådde enighet om en budsjettavtale i dag.

– Vi gleder oss særlig over at sektoren får 100 nye stipendiatstillinger og at de generelle bevilgningene til sektoren øker. Det er viktige bidrag til verdiskaping og utvikling i hele Norge.

I avtalen ligger det også 500 flere studentboliger.

– Det er godt nytt, og nå må vi sikre oss at pressområdene får sin del av de nye boligene, sier Husebekk.

Hun gleder seg også over at studieavgifta for internasjonale studenter er fjernet, at studiesenteret på Finnsnes er sikret finansering, og at Copernicus-programmet får midler.

Ikke kutt i MH2

Finanseringa av det nye medisin- og helsefagbygget ved UiT er kutta med 170 MNOK i statsbudsjettet for 2015.

– Dette er ei budsjett-teknisk justering, og heldigvis ikke et reelt kutt i finanseringa av bygget. Pengene kommer bare seinere i byggefasen. Det får ikke konsekvenser for den planlagte framdrifta i byggeprosjektet eller den totale finanseringa av bygget, sier rektor Anne Husebekk.

Utvidelsen av medisin- og helsefagbygget har en arealramme på rundt 18.000 brutto kvadratmeter og totale byggekostnader er beregnet til 1.132 millioner kroner. Byggestart er satt til mars 2015 og bygget skal stå ferdig høsten 2017. Les mer på https://uit.no/mh2

Bartnes, Asbjørn Ivar
Publisert: 21.11.14 14:00 Oppdatert: 24.11.14 09:47