Slit gjør oss lykkelige

– Lykken er ikke bare å være fornøyd, mener Tromsøprofessor.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 21.11.14 00:00 Oppdatert: 20.03.20 11:08

Sett pris på anstrengelsene du utsettes for. De gjør deg robust og dermed mindre sårbar for depresjoner, mener professor Joar Vittersø ved UiT. – Tilfredshet forutsetter stabilitet i livet. Men før eller siden dukker det opp problemer. Da må vi være rustet til å kunne endre kurs, og det klarer vi bare dersom vi har erfaring med å utvikle oss selv, sier han.

Det er bra å måtte anstrenge seg for å løse en oppgave, for det er slitet underveis som gjør oss lykkeligere i livet, mener psykologiprofessor ved Institutt for psykologi, UiT, Joar Vittersø.

– Vi forbinder lykke med noe behagelig, det å være tilfreds. Men det gode liv er noe mer, som vi forskere ofte ikke fanger opp, sier Vittersø til forskning.no.

Lykkeforskeren er nå i gang med å skrive bok om lykke.

Les også: Motgang gir suksess

Engasjert og utilfreds

I sine undersøkelser ser Vittersø at det er en motsetning mellom tilfredsheten og engasjementet. Når det ene øker, blir det mindre av det andre. Er vi tilfredse, gidder vi rett og slett ikke å anstrenge oss like mye, skriver forskning.no.

I én studie ble ­­140 deltakere delt inn i to grupper. Den ene gruppa så en Hollywood-film om en historisk person. Den andre leste en informativ artikkel om personen.  De som så filmen oppga mer positive følelser i etterkant, men de ble ikke særlig interesserte i å vite mer. Mens de som leste artikkelen der de måtte bryne seg på langt mer motstridende synspunkter på karakteren, ble mer nysgjerrige og engasjerte i personens liv.

– Blir det for mye Hollywood, mister vi engasjementet. Det er vel og bra å ha behagelige opplevelser. Men dersom vi bare er tilfredse, får vi et fattigere liv, konkluderer Vittersø til nettstedet.

Les hele artikkelen hos forskning.no

Les også: Gjør barna oss lykkelige?

Les også: Vi finner lykke i blodslit

Les også: De i 20-årene er lykkeligst

Øvreberg, Elisabeth