Error rendering component

Utlyser stipend til Umeå-samarbeid

For å stimulere til et enda tettere samarbeid, utlyser HSL-fakultetet ved UiT Norges arktiske universitet og Umeå universitet reisestipend på til sammen 250.000 kroner for 2015.
Brøndbo, Stig
Publisert: 15.11.14 00:00 Oppdatert: 15.11.14 10:55

- Vi ønsker et enda tettere samarbeid med Umeå universitet, og håper at våre stipendmidler kan legge til rette for det, sier dekan ved HSL-fakultetet, Sonni Olsen.

Ledelsen ved HSL-fakultetet ved UiT Norges arktiske universitet og ledelsen ved Umeå universitet inngikk i 2010 et formelt samarbeid. Nå ønsker de å stimulere til et samarbeidet i form av flere felles utdanningsprosjekter, et bedre samarbeid på forskerutdanning og en enda større forsker- og lærerutveksling.

Umeå universitet har vært en viktig samarbeidspartner for UiT helt siden 1977, og i 2010 ble samarbeidet formalisert gjennom signering av overordnete samarbeidsavtaler mellom universitetene.

- Nå ønsker vi at det formelle samarbeidet skal gi resultater i form av flere felles utdanningsprosjekter, et bedre samarbeid på forskerutdanning og en enda større forsker- og lærerutveksling, sier Olsen.

Svært like

Stipendene er fordelt på 100.000 norske kroner for HSL-fakultetets ansatte, mens Umu stiller med 150.000 svensker kroner fordelt likt på de tre fakultetene Samhällsvetenskaplige, Humanistiska og Lärarhögskolan.

- Samtidig som vi håper på søkere som vil videreføre og styrke det allerede eksisterende samarbeidet, ønsker vi at forskere og lærere skal utvikle nye kontakter, sier Per-Olof Erixon, dekan ved Umu humanistiska fakultet. Han får støtte fra Maria Löfgren, rektor ved Lärerhögskolan.

- Universitetene er svært like, og vi kan snakke våre egne språk og forstå hverandre godt. Derfor ligger det et stort potensial for samarbeid innenfor både forskning og utdanning, mener Maria Löfgren.

Starten

Dekan Sonni Olsen håper at stipendene kan være starten på et samarbeid som fører til økt studentutveksling.

- På sikt er målet å få til en studiesamordning som gjør at våre studenter helt sømløst kan ta ett semester i Tromsø og ett i Umeå. Vi ønsker også å se på mulighetene for felles undervisning ved bruk av teknologi, sier Olsen. Dekan ved det samhällsvetenskapliga fakultetet ved Umu, Dieter Müller, er enig.

- Å styrke kontaktene mellom universitetene i Arktis er sentralt for å kunne utvikle oss videre, mener Müller.

Søknadsfrist

Søknader som fremmes i samarbeid mellom fagmiljøene ved Umu og UiT, vil bli prioritert. Aktuelle tiltak man kan søke penger til for 2015 er:

• Reisestipend for ansatte
  • Midler til utvikling av utdanningssamarbeid
  • Midler til utvikling av felles forskningsprosjekt

Søknadsfrist er 15. desember 2014. For utlysningstekst og søknadsmal, send mail til morten.sagerup@uit.no.

Brøndbo, Stig
Publisert: 15.11.14 00:00 Oppdatert: 15.11.14 10:55