Antibiotikaresistensen sprer seg raskt

I 70 år har antibiotika hatt sin storhetstid i medisinsk sammenheng, men den tid kan snart være forbi.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 13.11.14 00:00 Oppdatert: 13.11.14 13:29

Antibiotikaresistens er et globalt problem. Professor Timothy R. Walsh (til høyre) berømmer Norge og vårt fokus på hygiene. Her sammen med forsker Ørjan Samuelsen ved Kompetansesenteret for påvisning av antibiotikaresistens. Foto: Elisabeth Øvreberg

– De resistente bakteriene sprer seg fort over landegrensene, så dette er et globalt problem, sa den profilerte professoren Timothy R. Walsh ved Cardiff University da han besøkte Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, for å sette søkelyset på multiresistente bakterier.

Han har i sine studier vist at noen land, som for eksempel India, har enorme problemer med multiresistente bakterier. Han mener verden må lage klare globale retningslinjer for bekjempelse av bakterier som har blitt resistente mot antibiotika.

– Dette er farlig for hele verden. Bakteriene holder på med å bli en del av vår bakterieflora. Skrekkscenarioene er at bakteriene spres på sykehus slik at syke ikke kan behandles, forklarte han.

Les også: Forfølger antibiotikaresistens

Ingen kontroll

13. og 14. november 2014 arrangerte Norge, sammen med seks andre land og Verdens helseorganisasjon (WHO), konferanse i Oslo for å drøfte framtidige tiltak i kampen mot antibiotikaresistensen, noe Walsh etterspurte da han besøkte Tromsø.

– I India har de dårlige sanitærforhold blant befolkningen. Tenk, i følge FN mangler 650 millioner indere sanitære forhold! Der selges antibiotika over disk – du trenger ingen resept. De har et enormt overforbruk av antibiotika og de resistente bakterier spres raskt, advarete han, og mente det å reise til India på ferie er en risikosport.

– Turister som kommer hjem har ofte resistente bakterier i sin bakterieflora, dette blir ikke oppdaget før man eventuelt blir syk.

Walsh mener at årsaken til at retningslinjer fra Verdens helseorganisasjon ikke blir fulgt i India, er på grunn av sterke farmasøytiske firma og sterke krefter innen den private helseindustrien som er avhengig av medisinsk turisme. Strenge restriksjoner mot salg og bruk av antibiotika blir derfor ikke innført.

Les også: Sender antibiotika på ferie

Ser kun toppen av isfjellet

– I de aller fleste tilfellene der vi finner multiresistente bakterier, har pasienten vært på sykehus i utlandet, sier forsker Ørjan Samuelsen ved Kompetansesenteret for påvisning av antibiotikaresistens.

Han er redd verden i dag bare ser toppen av isfjellet når det kommer til resistente bakterier, og mener konsekvensene vil bli enorme dersom antibiotika ikke lenger har effekt.
Samuelsen forteller at resistente bakterier kan føre til økt dødelighet, mer sykdom, lenger liggetid på sykehus og selvfølgelig økte helsekostnader.

Vask hendene

Samuelsen setter søkelys på at når man er ute og reiser må man være fokusert på hygiene.

– Vask hendene ofte, drikk kun flaskevann og vær påpasselig med hva du spiser. Bakteriene sprer seg raskt, advarer han.

– Vi mennesker har faktisk flere bakterier i kroppen enn vi har menneskeceller, påpeker Timothy R. Walsh.

Denne artikkelen ble første gang publisert ved uit.no 11.11.2010. Les originalen her.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 13.11.14 00:00 Oppdatert: 13.11.14 13:29