- En god anledning til å styrke teknologifagene i nord

UiT svarte sist fredag på oppdraget fra Kunnskapsdepartementet om framtidig struktur i høyere utdanning.
Bartnes, Asbjørn Ivar
Publisert: 31.10.14 14:00 Oppdatert: 03.11.14 14:27

I brevet står det blant annet at

"en sammenslåing mellom HiN og UiT vil danne grunnlaget for etableringen av Nord-Norges teknologiske høgskole som et fakultet ved UiT. Her kan ingeniørfag forenes med sterke grunnforskningsmiljø innen de disiplinorienterte universitetsfagene (fysikk, matematikk, kjemi, informatikk, biologi, geologi og relevante samfunns- og helsefag). Til sammen kan dette bli et svært slagkraftig teknologimiljø med økt forsknings- og innovasjonsgjennomslag både nasjonalt og internasjonalt. Det vil også gi grunnlag for en mer rasjonell og relevant utdanningsprogram­portefølje, og sørge for at fagmiljø har den nødvendige bredde i fagporteføljen til å kunne følge opp nye internasjonale utviklingstrekk som er av betydning for Norge og landsdelen. På denne måten kan vi bedre møte behovet for ny kunnskap og høykompetent arbeidskraft til samfunns- og næringsliv i hele den nordlige landsdelen."

Det går fram av innspillet at UiT også er positiv til andre institusjoner som ønsker nærmere samtaler om fusjoner.

Du kan lese hele brevet her:

Bartnes, Asbjørn Ivar
Publisert: 31.10.14 14:00 Oppdatert: 03.11.14 14:27