Blant verdens fremste

I en kåring av verdens beste vitenskapelige publiserte studier innen fysioterapi, finner vi studien til førsteamanuensis Odd-Egil Olsen.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 23.10.14 00:00 Oppdatert: 23.10.14 15:29

Studien om oppvarmingsøveler for å forebygge blant annet kneskader, har blitt kåret til en av verdens fremste. Foto: www.colourbox.com

I 2005 gjorde førsteamanuensis Odd-Egil Olsen en studie om forebygging av idrettsskader hos ungdom, og nå melder Dagens Medisin at hans forskning er rangert blant verdens 15 ypperste studier innen fysioterapi.

Vurdert av ekspertpanel

Bak kåringen står Pedro, en database for forskning innen fysioterapi, ved The George Institute for Global Health i Australia.

Databasen fyller 15 år i oktober, og i den anledning publiserer de listen over de 15 mest betydningsfulle studiene som noensinne er publisert på fagområdet. Kåringen er gjort ved at brukere av databasen har nominert studier, som deretter er vurdert av et ekspertpanel.

Kne- og ankelskader hos unge

Olsen, som nå er ansatt ved UiT, skrev artikkelen som en del av sin doktorgrad ved Norges Idrettshøgskole. Den viser at et strukturert program for oppvarmingsøvelser kan forebygge kne- og ankelskader hos unge idrettsutøvere, ble berømmet av juryen som skriver følgende:

”Studien er nominert fordi det var en av de tidlige studiene, og en av de beste studiene, som ser på forebygging av idrettsskader”.

Les mer om studien til Olsen her:

Exercises to prevent lower limb injuries in youth sports: cluster randomised controlled trial

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 23.10.14 00:00 Oppdatert: 23.10.14 15:29