Hvor blir det av Tromsølegene?

En studie skal finne ut om legeutdanninga ved UiT har ført til flere leger i landsdelen.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 13.10.14 00:00 Oppdatert: 30.10.18 10:20

Over halvparten av alle legene som utdanner seg ved UiT blir i landsdelen. Foto: UiT

Universitetet i Tromsø ble etablert for å bedre tilgangen til utdanning for folk i landsdelen. Nord-Norge led under stor legemangel, og håpet var at et legestudium her i nord ville øke rekrutteringen av lokale leger.

Særlig Torstein Bertelsen argumenterte for den såkalte “lakse-effekten” – på samme måte som laks vandrer tilbake til der den ble klekket ut, vil leger i stor grad etablere seg i nærheten av der de vokste opp og fikk sin utdanning.

Tallene har talt

Men hvordan gikk det egentlig? Fungerte prosjektet, og ble de ferdigutdannede legene igjen i landsdelen? Dette har Ivar J. Aaraas, Peder A. Halvorsen og Olaf G. Aasland fra Det helsevitenskapelige fakultet undersøkt i regi av Enhet for helsefaglig pedagogisk utvikling – HelPed.

I samarbeid med Legeforeningens Forskningsinstitutt har de fått tilgang til data for alle legene som ble utdannet i Tromsø fra 1979 til 2012. Dette gir mulighet til analyse for både hvor de uteksaminerte legene slår seg ned, og hvor de aller første legene som ble utdannet her har sine sluttkarrierer.

Alle tallene er ikke klare ennå, men for de legene som ble utdannet mellom 2002 og 2011 er det ingen tvil. Av disse ble hele 406 av 696 leger værende i Nord-Norge (58,2 %). Den foreløpige konklusjonen er altså at studiet her i Tromsø fortsatt bidrar til rekrutteringen av leger til landsdelen, i samsvar med det studiene av tidligere legekull har vist.

Les også: UiT har uteksaminert lege nummer 2000

Les også: Medisinstudiet i Tromsø feiret sine 40 år