Hva har vi lært om tromsøværingen?

I 40 år har UiT-forskere undersøkt tromsøværinger for å lære mer om sykdom og helse. Resultatene er både overraskende og viktige.
Mackenroth, Anika
Publisert: 02.10.14 00:00 Oppdatert: 02.10.14 11:52

Professor Ørjan Olsvik ledet gjennom kvelden da Tromsøundersøkelsen
nylig feiret sitt 40årsjubileum. Foto: Bjørn-Kåre Iversen, Helsefak/UiT

Kombinasjonen av ambisiøse forskere og 40.000 velvillige tromsøværinger som har stilt opp i de seks rundene med datainnsamling Tromsøundersøkelsen har hatt siden oppstarten i 1974, har ført til mye ny kunnskap om helse og sykdom. Det er produsert hele 90 doktorgrader på materialet så langt, og flere skal det bli, ifølge prodekan ved Det helsevitenskapelige fakultet, Inger Njølstad. Men hva har forskerne funnet ut om tromsøværingen? Under Researcher’s Night var det samlet et lite knippe forskere som kunne belyse tromsøværingens helsetilstand fra vidt forskjellige hold.

Ikke lenger høyere risiko for hjerte- karsykdom

Da forskerne begynte med den første datainnsamlingen i Tromsø i 1974, toppet nordnorske menn statistikken over død av hjerteinfarkt. Røyking, høyt blodtrykk og høyt kolesterol viste seg å være de viktigste risikofaktorene, kunne Inger Njølstad fortelle. I dag har tromsøværingen ikke lenger høyere risiko for å dø av hjerte- karsykdom enn befolkningen i resten av landet. Ifølge Njølstad røyker han betraktelig mindre og drikker også mindre kokekaffe, noe som har positiv effekt på kolesterolnivået hans. Heldigvis vet vi nå også at fiskeolje er med på å senke kolesterolnivået. Tromsøværingen er fortsatt litt for tjukk, noe som ikke er heldig for blodtrykket. Njølstad fortalte at høyere mennesker har lavere risiko for hjerte- karsykdom.

Les også: Sunt å være smilende kaffekjerring

Unge gutter har lavest nivå av D-vitamin

Forsker Guri Grimnes ved institutt for klinisk medisin informerte om ståa for tromsøværingens nivåer av D-vitamin, og hun kunne berolige med at den voksne tromsøværingen har gode D-vitaminlagre på sommeren. Han trenger imidlertid mølja si på vinteren for å fylle opp lageret når sola ikke lenger gjør jobben. Ellers kan også sydenturen og den ekstra lette melka gjøre susen for å opprettholde et normalt D-vitaminnivå.

Unge tromsøgutter ser derimot ut til å ha altfor lave nivåer av D-vitamin i kroppen, noe som Grimnes mener først og fremst har med livsstil å gjøre. Fysisk aktivitet ser nemlig ut til å ha positiv effekt på D-vitaminnivået, mens man ser lavere nivåer ved bruk av snus. Dette sporet skal forskere nå gå videre på, og teste om det faktisk er en sammenheng mellom snus og D-vitamin.

Les også: Vitamin i vanskeligheter

Fisk er bra, kanskje til tross for allergi?

Fisk er generelt bra for tromsøværingen, selv om han stadig oftere utvikler allergier, deriblant også fiskeallergi. Men forsker Martin Sørensen ved institutt for klinisk medisin skal nå undersøke om fiskeallergikere kan tåle noen typer fisk og dermed opprettholde et mer balansert kosthold. Tran har vi godt av, fiskeallergiker eller ikke.

Les også: Hvorfor blir så mange allergisk?

Vi får med oss litt av hvert i bagasjen

Av og til rører tromsøværingen på seg og reiser med fly, og da kan han bli syk av flymat. Det fortalte professor Ørjan Olsvik som er ekspert på smittsomme sykdommer. Olsvik mener at det er relativt liten sannsynlighet for å bli smittet av farlige sykdommer som ebola om bord på et fly, men han forteller at mange kan få tørre slimhinner og sår hals, noe som senker immunforsvaret og gjør tromsøværingen mottakelig for infeksjoner – andres og egne ”medbrakte” bakterier. Olsvik anbefaler derfor å drikke mye vann og ellers slappe av fordi flyturen tross alt er tryggere enn bilturen.

Les også: Kan man få smittsomme sykdommer ombord på fly?

Overvekt gir mindre testosteron

Du trodde kanskje at testosteronnivået hos menn synker med økende alder? Ifølge Johan Svartberg, overlege ved UNN og professor ved UiT, er det ikke snakk om en dramatisk forskjell mellom ung og gammel. Det som derimot har noe å si for testosteronnivået, er vekta. Svartberg viste til forskning som dokumenterer at testosteronnivået går opp når den overvektige legger om livsstilen. Det er med andre ord ingen god snarvei til et passelig nivå av mannlig kjønnshormon.

Les også: Kvinner blir mest våryre

Tromsø7 rett rundt hjørnet

I 2015 går startskuddet for den syvende runden av Tromsøundersøkelsen. Denne gangen skal alle tromsøværinger mellom 40 og 79 år inviteres til undersøkelse.

– Mye har forandret seg siden den første undersøkelsen, men målet er fortsatt å studere årsaker, overvåke risikofaktorer og forebygge sykdommer. Til forskjell fra oppstarten, da det var hjerte- og karsykdommer som det ble forsket på, har omfanget av sykdommer vi ser på, og tester og undersøkelser vi foretar under undersøkelsen, økt betraktelig, sier prosjektleder for den syvende Tromsøundersøkelsen, Heidi Johansen, til itromso.

Ifølge Johansen omfatter undersøkelsen nå 50 forskningsprosjekter fra ulike institusjoner.

– Vi håper at tromsøværingene fortsetter å stille opp på den neste undersøkelsen som kommer på nyåret, ingen tromsøværinger, ingen Tromsøundersøkelse, avslutter Johansen.

Lyst til å vite mer? På www.tromsoundersokelsen.no finner du informasjon, blant annet om flere vitenskapelige funn.

Mackenroth, Anika
Publisert: 02.10.14 00:00 Oppdatert: 02.10.14 11:52