UiT eneste norske på ny topp 50-liste

For andre gang i år er UiT eneste norske universitet på en ny rangering av de beste, unge universitetene i verden.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 25.09.14 00:00 Oppdatert: 30.09.14 11:06

QS World University Rankings har nylig rangert verdens 50 beste universiteter som er etablert de siste 50 årene. UiT Norges arktiske universitet kommer på en 44. plass.

Dette er andre gang i år UiT kommer med på en slik liste.  I vår kom THE med sin topp 100-rangering, som viser hvem de mener er blant de beste universitetene under 50 år. Også her var UiT eneste norske.

Den øverste delen av QS World University Rankings sin liste domineres for øvrig av asiatiske universiteter, og aller øverst troner Nanyang Technological University i Singapore. Rangeringen baserer seg på fire grunnpilarer: forskning, undervisning, arbeidsevne og internasjonalisering. De vurderer over 3000 universiteter hvert år.

Foruten UiT, er det fire andre universiteter i Norge som er yngre enn 50 år: Universitetet i Stavanger, Universitetet i Nordland, Universitetet i Agder og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

UiT ble etablert i 1968.

UiT er en av verdens 50 beste og yngste universiteter, mener QS World University Rankings. Foto: Lars Nordmo
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 25.09.14 00:00 Oppdatert: 30.09.14 11:06