Miljøundersøkelse ved UiT

UiT har nå en arbeidsmiljø- og klimaundersøkelse for å finne ut hvordan de ansatte opplever sin jobbhverdag.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 24.09.14 10:00 Oppdatert: 29.09.14 09:46

Fornøyd med jobbmiljøet? Misfornøyd? Sånn passe? De UiT-ansatte kan si sin mening gjennom en ny undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Mandag 15. september fikk alle ansatte ved UiT Norges arktiske universitet e-post med lenke til Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelsen (ARK)

Undersøkelsen gjennomføres å finne ut hvordan alle opplever arbeidsmiljøet på sin seksjon/enhet. Dette er alle ansattes anledning til å påvirke og bidra til å utvikle UiT, mener rektor Anne Husebekk:

– Det er klare sammenhenger mellom de resultatene vi oppnår, hvordan vi har det på jobb og vårt forhold til kolleger og til leder. Gode fagmiljøer kjennetegnes gjerne av godt arbeidsmiljø og godt samspill. Gjennom undersøkelsen får vi fram et bilde av hvordan våre medarbeidere opplever sin hverdag. Vi vil bruke denne informasjonen til å gjøre forbedringer. Alle er invitert til å delta i forbedringsarbeidet ved sin enhet utover høsten. Målet er både å forsterke de positive sidene ved arbeidsmiljøet, og å justere der det trengs, forteller hun.

Anonyme svar

ARK er utviklet av og for universitets- og høgskolesektoren. Undersøkelsen er anonym og de utfylte spørreskjemaene er ikke tilgjengelig for noen ved UiT. Det blir heller ikke laget rapporter for enheter der færre en seks personer har svart, av anonymitetshensyn.

Universitetsledelsen håper at så mange som mulig svarer på undersøkelsen ettersom høy svarprosent gir mer pålitelige funn. Da kan man være sikker på at resultatene fra undersøkelsen stemmer overens med virkeligheten.

– Vi har sagt i den nye strategien, UiT2020, at vi skal ha en kultur for fremragende ledelse og medarbeiderskap. Det betyr at vi må lytte til og lære av hverandre. ARK er en fin mulighet til å engasjere seg i egen arbeidsplass og bidra til utvikling. UiT ønsker engasjerte medarbeidere, som er vår største styrke, påpeker Husebekk.

Tilbakemeldingsmøter

Undersøkelsen kan besvares av alle ansatte som har arbeidet ved UiT i minst tre måneder og som har 50 prosent stilling eller mer. Den omfatter også midlertidig ansatte, sykemeldte og ansatte i ulønnet permisjon.

Siste frist å svare på ARK er 6. oktober. Universitetsledelsen mottar resultatene 20. oktober. De enkelte rapportene skal formidles videre til fakulteter, avdelinger, institutter og seksjoner i løpet av samme uke. Resultatene skal formidles på tilbakemeldingsmøter ved hver enhet. Tidspunkt for disse møtene blir fastsatt lokalt, men skal foregå i perioden 1. november til 15. desember 2014.

Forsterket innsats

Forrige arbeids- og miljøundersøkelse ble holdt i 2011. Blant det som kom fram da var gjennomgående høy trivsel blant de ansatte, godt motiverte medarbeidere med interessante arbeidsoppgaver.

– Mitt inntrykk er at det ble jobbet godt ved mange enheter for å gjøre forbedringer i etterkant av undersøkelsen. På fellesnivå ble det blant annet lagt vekt på å skjerpe krav til medarbeidersamtaler, og å gjøre rutiner for varsling bedre kjent. Forrige undersøkelse var også i etterkant av fusjonsprosessen mellom universitetet og Høgskolen i Tromsø, og det kom fram at omstillingsarbeidet hadde vært krevende, sier rektor Husebekk.

– Også ved forrige undersøkelse stilte vi krav om at det skulle jobbes godt ved enhetene, og lages planer for forbedringer. De aller fleste enhetene jobbet godt med dette. Ved årets undersøkelse har vi skjerpet den felles regien på hvordan arbeidet skal gjøres, gitt bedre opplæring, og forsterket den støtten som hver enhet skal gjøre bruk av. Vi satser derfor på å få dette til enda bedre denne gangen. Det aller viktigste for å få dette til, er at mange svarer på undersøkelsen, og engasjerer seg i det arbeidet som kommer etterpå, avslutter hun.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 24.09.14 10:00 Oppdatert: 29.09.14 09:46