- Forskning er gøy!

Katarina og Tone byttet gladelig ut en dag bak skolepulten med interessante, morsomme - og ganske ekle opplevelser på Forskningstorget.
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Christine Kristoffersen Hansen
Publisert: 22.09.14 00:00 Oppdatert: 22.09.14 13:51

- Ææææsj!, utbryter Tone Tolonen (16) idet forsker Emma Källgren løfter en sprellende kongekrabbe opp fra akvariet. Og griningen på nesen blir om mulig enda større når hun, på oppfordring, drister seg til å røre ved det harde skallet.

- Jeg ante ikke hvordan disse krabbene verken så eller kjentes ut. De er jo ikke akkurat så søte, sier klassevenninnen Katarina Haugen (16) med et smil.

HELT KONGE:Forsker Emma Källgren viser fram en sprell levende kongekrabbe til Katarina Haugen (16) og Tone Tolonen (16) ombord på Johan Ruud.  Foto: Torbein Kvil Gamst

Jentene er elever ved Breivika videregående skole, og fredag formiddag besøkte de Forskningstorget i Tromsø - med forskningsskipet Johan Ruud, som lå til kai på Strandtorget, og det store teltet bare et lite steinkast unna. Torget var åpent både fredag og lørdag, og i løpet av disse dagene fikk venninnene selskap av til sammen flere hundre andre barn og unge.

Eksperimenter

- Man lærer mye av å få lov til å delta på Forskningstorget. Det er mange morsomme eksperimenter og mye rart å titte på, sier de.

Utadretta forskning

Forskningsdagene er en landsomfattende festival som arrangeres årlig av Forskningsrådet. UiT er lokal arrangør både i Troms og Finnmark. I år foregår Forskningsdagene fra 17. til 28. september - med Forskningstorget som ett av høydepunktene.

I det 40 x 15 meter store teltet på Standtorget hadde forskere fra alle forskningsmiljøene i Tromsø lagt seg i selen for å utnytte hver eneste kvadratmeter til å presentere sine arbeider på en interessant, fengende og lettfattelig måte.

- Dette ser kanskje litt vilt ut, men kreft er det viktig tema - og da er vi ikke redd for å synes, sier Stine Figenschau, brystkreftforsker ved Institutt for medisinsk biologi.

BREAKING BAD Hedda Lu Øynes (16), Lisa Gjerdrum (15) og Maria Holm (16) fra Tromsdalen videregående skole får «crystal meth» i premie fra forsker Stine Figenschau. Foto: Christine Kristoffersen Hansen

For anledningen er hun ikledd en signalgul helgress, gummihansker og gassmaske. På bordet foran står en stor kolbe med blått, boblende vann.

- Ja, her lager vi rett og slett "crystal meth", ler Stine, og forteller at ideen bak standen er hentet fra TV-serien Breaking Bad. Om en middelaldrende kjemilærer som lever et helt vanlig liv - inntil han begynner å produsere narkotika. Og derfra går alt galt.

- Det er akkurat det samme med en kreftcelle. Først lever cellen et helt vanlig liv i kroppen, og det er først når den utvikler seg til en kreftcelle at alt går skeis, forteller forskeren.

Breaking Bad

Hedda Lu Øynes (16), Lisa Gjerdrum (15) og Maria Holm (16) fra Tromsdalen videregående skole diskuterer livlig spørsmålene til kreft-quizen de har fått utdelt av Stine.

- Vi har sett mye på Breaking Bad, så for oss var dette konseptet helt genialt, skryter Hedda.

Venninnene, som har besøkt Forskningsdagene flere år på rad, mener at årets utgave av Forskningstorget skiller seg klart positivt ut.

- Det er mange veldig bra stander og masse kule ting å være med på. Forskning er faktisk gøy!

Forsker Stine smiler fornøyd når jentene svarene på quizen fra seg.

Og premien? Crystal meth, selvsagt!

- Nam, nam! gliser Lisa før hun hun gaper, rekker ut tunga - og viser fram et knallblått sukkertøy. Unnskyld - en knallblå bit meta-amfetamin!

Se flere bilder fra Forskningstorget

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder