Åpnet Forskningsdagene: - Vil ha Tromsø hekta på forskning

Selv er hun frelst allerede. I løpet av neste halvannen uke håper rektor Anne Husebekk at også resten av Tromsøs befolkning skal bli hekta på forskning.
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Christine Kristoffersen Hansen
Publisert: 18.09.14 00:00 Oppdatert: 18.09.14 11:04

- De kommende dagene håper vi at så mange som mulig skal få anledning til å få et blikk på innsiden av akademia, sier Anne Husebekk, rektor ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet.

- Unge, voksne, barn, eldre - alle!

Onsdag formiddag var Tromsø bibliotek og byarkiv var fylt med elever fra en rekke Tromsøskoler da Husebekk sto for den offisielle åpningen av Forskningsdagene.

- Vi har et ansvar for å formidle forskning ut til folket. Og kanskje særlig dere unge - som vi selvsagt håper skal bli studenter ved UiT i fremtiden - ønsker vi å disponere for hva vi holder på med. Vi vil vise at vi er både folkelige og samfunnsnyttige, sier hun.

Hundre arrangement

Forskningsdagene er en landsomfattende festival som arrangeres årlig av Forskningsrådet. UiT er lokal arrangør både i Troms og Finnmark, med til sammen rundt hundre gratis arrangement i de to fylkene. I år foregår Forskningsdagene fra 17. til 28. september.

"Kommunikasjon" er årets hovedtema, og dette var naturlig nok også den røde tråden gjennom åpningsarrangementet.

UNDERHOLDNING: Dansegruppa Kartellet med fiolinist Julie Alapnes og danser Sigurd Johan Heide.

Etter en innledning av bibliotekdirektør Paul-Henrik Kielland og Husebekks åpningstale, var det klart for et kunstnerisk innslag av dansegruppa Kartellet - representert ved fiolinist Julie Alapnes og danser Sigurd Johan Heide.

Deretter foreleste språkforskerne Antonio Fabregas og Øystein A. Vangsnes humoristisk og fengende om henholdsvis temaene "Når man sier mer enn man ville" og "Korsn korsn har nordnorsk?".

MERSMAK: Irene Kaltenborn (17), Aurora Hay Solvik (17) og Julie Bakken (17) fra Breivika videregående skole synes at åpningsarrangementet ga dem mersmak på Forskningsdagene. Foto: Christine Kristoffersen Hansen

Julie Bakken (17), Aurora Hay Solvik (17) og Irene Kaltenborn (17) fra Breivika videregående skole var tre av elevene som var invitert som publikummere til åpningsarrangementet.

- Jeg har veldig lyst til å få med meg mye av det som skal skje under Forskningsdagene, sier Irene.

Aurora og Julie nikker.

- Særlig gleder jeg meg til Forskningstorget. Vi har vært der flere ganger tidligere, og det er utrolig gøy at vi faktisk får prøve ut eksperimentene og forsøkene selv. Det er mye mer interessant enn å bare se på at noen andre gjør det, sier Aurora.

Jentene, som er elever ved Medier og kommunikasjon-linjen, synes det er ekstra spennende at nettopp kommunikasjon er årets hovedtema.

- Kommunikasjon er så mye mer enn å bare snakke. Det er noe vi benytter oss av hele tiden - på ulike måter. Dette vil jeg gjerne lære mer om, sier Aurora.

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Christine Kristoffersen Hansen