Foreslår parkeringsavgift ved UiT

Neste år må du som ansatt kanskje betale for å parkere ved UiT. Hva synes du om  det – er det en god ide?

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 18.09.14 10:00 Oppdatert: 18.09.14 10:21

Enn så lenge er det gratis å parkere ved universitetet, men det kan det bli slutt på. Illustrasjonsfoto: Randi M. Solhaug

Hittil har det vært gratis å parkere ved UiT Norges arktiske universitet, men dette kan det bli en endring på.

Torsdag 25. september skal universitetsstyre behandle et saksframlegg fra direktøren om å innføre avgiftsparkering. Ordningen starter ved campus Breivika i Tromsø og innføres gradvis ved øvrige campus.

I tillegg foreslås:

• Parkeringsavgift på fire kroner per time for både ansatte og studenter.
  • 80 prosent av nettoinntektene fra parkeringsavgiften skal gå til miljørettede tiltak (som beskrevet i universitetets Handlingsplan for miljøledelse 2014-17)

Bakgrunnen for forslaget er at presset på parkeringsplassene er blitt veldig stort, ettersom antall ansatte og studenter har økt de siste årene.

I dag er det for eksempel cirka 1300 parkeringsplasser ved campus Breivika. Tallet varierer noe etter årstid og hva som til enhver tid foregår av byggeprosjekter. Disse skal fordeles mellom 2567 ansatte og 9307 studenter.

Universitetsdirektøren påpeker også at det er vanskelig for besøkende å finne ledige parkeringsplasser i Breivika etter et gitt tidspunkt. Ved å øke antallet besøksplasser og innføre korttidsparkering vil dette hjelpe på.

UiT har også som mål å ha en så miljøvennlig drift som mulig, og belaste det ytre miljøet i minst grad. Universitetsdirektøren ser avgiftsparkering som en måte å begrense bilbruken, samt inntektene som en måte å investere i mer miljørettede tiltak. For eksempel bedre tilrettelegging for gående og syklende.

Hva mener du om forslaget? Si gjerne din mening i kommentarfeltet:

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 18.09.14 10:00 Oppdatert: 18.09.14 10:21