Kommunikasjon, helse og innovasjon på torget i Hammerfest

Forskningstorget er tilbake i Hammerfest med masse aktiviteter for hele familien. Sykepleierstudentene vil blant annet arrangere bamsesykehus. Det blir også foredrag og utstilling, samt stands. Tema for forskningstorget er kommunikasjon, helse og innovasjon i rurale strøk.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 17.09.14 00:00 Oppdatert: 17.09.14 13:28

BAMSESYKEHUS: Sykepleierstudenter ved UiT Norges arktiske universitet håper mange barn kommer med sine bamser – når de holder bamsesykehus på torget i Hammerfest. Her sammen med koordinator for Forskningstorget i Hammerfest, Randi Bratland. (Foto: Inger Elin Utsi UiT Norges arktiske universitet)

UiT Norges arktiske universitet, Finnmarkssykehuset, Hammerfest bibliotek og ENI Norge inviterer byens befolkning og tilreisende til et stort gratis arrangement i Hammerfest sentrum lørdag 20. september.

–  Vi gleder oss til å møte byens befolkning med kunnskap neste lørdag. Det blir både aktiviteter for små og store. Og jeg oppfordrer foreldre til å ta med barna og deres bamser til bamsesykehuset og våre sykepleierstudenter, sier koordinator for opplegget, Randi Bratland.

Foruten bamsesykehuset er også Newton-rommet på plass med mange aktiviteter og barna får også se hvordan det er inne i en ambulanse. Bratland forteller at dette er et godt samarbeidsprosjekt med kunnskapsmiljøene i byen, som ønsker å formidle kunnskapen de har. Derfor er både Finnmarkssykehusets personell i aktivitet. Ikke bare på torget, men også på Hammerfest bibliotek hvor en stor utstilling knyttet til forskningsresultater er presentert. I tillegg vil fire forskere snakke til publikum.

–  Vi har mange spennende foredrag på Hammerfest bibliotek. Foredragene er korte og starter kl. 10.30. Her er det noe for alle, og vi håper mange finner veien til sentrum, sier hun.

Det blir følgende aktiviteter på Forskningstorget:

-        Akutt medisinsk avdeling og Prehospitale tjenester deltar med førstehjelpsopplæring og ambulanse på stedet.

-        Musikk ved Hvitmalt gjerde

-        Bamsesykehus på torget med studenter – Barna kan ta med bamsen sin og få medisinsk behandling!

-        Newton-rommet – naturfag og eksperimenter for barn og ungdom

-        ENI-Norge – kommunikasjon og sikkerhet

Følgende foredrag gis på Hammerfest bibliotek:

Kl. 10.30: Førsteamanuensis Berit Andersdatter Bongo «Samisk forståelseshorisont om helse og sykdom»

Kl. 11.15: Stipendiat Trine Steinsvik «Førstehjelp- hvor gode er vi egentlig?»

Kl. 12.00: Psykolog Signe H Stige «Vegen frå barndomstraumer til kontakt med hjelpeapparatet – Hjelpesøkeprosessen som kommunikasjon»

Kl. 12.45: Avdelingsoverlege Ingrid Petrikke Olsen «Diabetes hos gravide øker – hvordan går det med mor og barn?»

Det blir også utstilling av forskningsresultater på Hammerfest bibliotek med forskere fra mange institusjoner:

1) Forskningsleder/Førsteamanuensis Grete Mehus:  «Young People and Snowmobiling in Northern Norway and Svalbard: Accident Prevention, Focuses and Strategies»

2) Universitetslektor Janne Engnes:«Hva kan vi lære av eldreomsorgen i Tsjekkia? Om individuelt tilpassede aktiviteter for brukerne»

3) Førstelektor Randi C Bratland: «Hvordan forbedre kommunikasjon/informasjon til brukere av hjemmesykepleie og praktisk bistand»

4) Ph.D-stipendiat Gunn Hågensen: «Pasienterfaringer ved uheldige hendelser»

5) Fysioterapeut Are Drageland: «Erfaringer med samhandling med ambulant rehabiliteringsteam»

6) Sykepleier Hanne Hagerupsen og Åshild Østlyngen: «Dagbok til intensivpasienter»

7) Psykolog/Dr. philos kandidat Malin Fors: «Hvordan, når og på hvilken måte kan man lese journalen sammen med pasienten i psykoterapi?  En terapiintervensjon for økt pasientautonomi, delaktighet og ansvar»

8) Dr.psychol/prosjektleder Snefrid Møllersen, SANKS, Prosjektmedarbeider/reineier Inger Marit Eira-Åhrén, NRL, Forsker Vigdis Stordahl, SANKS, FoU-konsulent Grete Tørres, SANKS: «Reindriftas hverdag»

Mer informasjon om utstillingen og foredragene finner man på UiTs hjemmesider.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 17.09.14 00:00 Oppdatert: 17.09.14 13:28