– Forskningen vil bli mer tverrfaglig

Selv om institutt for farmasi (IFA) fikk mye skryt for sine første 20 år på jubileumsfeiringen fredag, er instituttleder Thrina Loennechen mest opptatt av de neste 20 årene.
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stig Brøndbo
Publisert: 15.09.14 00:00 Oppdatert: 15.09.14 09:46

Instituttleder Thrina Loennechen er stolt over IFA i dag og mener at jubileumsdagen har gitt mye energi og flotte innspill på veien videre.

Tekst og foto: Stig Brøndbo

– Historien har vist at vi har gjort en god jobb, men verden rundt oss endrer seg hele tiden, og det må også vi gjøre. Vi må være innovative, vi må bli enda bedre på samarbeid både internt på UiT og ut av universitetet, og vi må fortsette med fremragende forskning, sa Thrina Loennechen etter at det offisielle programmet for fredagens 20-årsjublileum var ferdig.

Også prodekan forskning ved Det helsefaglige fakultetet ved UiT, Sameline Grimsgaard, er opptatt av å se framover og å tilpasse seg de endringene som kommer.

– I framtiden kommer forskningen til å dreie seg mer om tema enn profesjon. Både på IFA og resten av UiT må vi være ambisiøse og tenke tverrfaglig, sier Grimsgaard.

Tett program

Gjennom 8.5 timer med et tettpakket fagprogram, fikk studenter, gjester og ansatte ved IFA presentert både historiske tilbakeblikk og innspill til faglige utfordringer for framtiden – før sjampanjeflaskene ble sprettet utpå fredagskvelden.

Det offisielle programmet på jubileumsdagen avsluttet med spørsmålet ”Svarer vi på samfunnsoppdraget?”. I løpet av to timer entret sju inviterte gjester talerstolen – og alle svarte et tydelig: ”Ja, IFA svarer på samfunnsoppdraget”.

– Dere har gjort noen gode valg i måten dere jobber på. Dere utdanner veldig gode fagfolk og leverer forskning av ypperste kvalitet, sa sykehusfarmasøyt Frank Jørgensen fra Sjukehusapoteka Vest.

Les også: Fruktbart farmasisamarbeid mellom nabolandene

Faglig solid

– Dere har virkelig fått det til, og er endringsvillige entreprenører i farmasiutdanningen. De som er utdannet i Tromsø har med seg en solid faglig ballast ut av studiet, mener organisasjonsdirektør i Apotekerforeningen, Ellen Finstad. Tidligere IFA-student Merete Kveli Moen, er enig.

– Men vi kan bli enda bedre på å gi studentene en større yrkesstolthet. Vår kunnskap er viktig. Og dersom jeg får komme med noen faglige ønsker, vil jeg gjerne at studiet kan bli enda flinkere på odontologi og veterinærmedisin, sier Kveli Moen.

Prodekan forskning, Sameline Grimsgard, mener IFA vil være en viktig bidragsyter til god UiT-forskning også i framtiden.

Stolt Aarbakke

Mens bransjerepresentantene snakket om både historie og framtid, satt en stolt Jarle Aarbakke i salen. Den tidligere UiT-rektoren var pådriver i kampen om å få farmasiutdanningen til Universitetet i Tromsø.

– Det var en tøff kamp, men i dag har vi de beste studentene i landet og vi er gode på forskning. Jeg hadde aldri drømt om at det skulle bli så bra i løpet av de første 20 årene, sier professoren.

I dag har IFA drøyt 160 studenter. Siden studiet ble opprettet, har instituttet hatt 40 disputaser.

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stig Brøndbo