Barn trenger ikke superforeldre

– Du er den beste eksperten på ditt barn. Alle foreldre gjør feil, og barn tåler litt prøving og feiling.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 01.09.14 00:00 Oppdatert: 01.09.14 14:50

Foreldre trenger ikke en "S" på brystet. Ekspertene fra UiT mener foreldre fint kan senke skuldrene. – Du er ingen dårlig forelder hvis du ikke har planer for ettermiddagen. Ta heller livet mer med ro og sett ned tempoet, råder Stein Erik Ulvund. Foto: www.colourbox.com.

Det sier professor Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk ved UiO og UiT.

Til Dagbladet forteller han at mange foreldre sliter med dårlig samvittighet overfor barna, og at foreldre må stole mer på seg selv.

– Alle rådene om oppdragelse som verserer i media gjør at mange foreldre lett kan bli forvirret, påpeker Ulvund, som selv har skrevet flere bøker om barneoppdragelse.

Han mener at foreldre heller bør være mer opptatt av å nyte tilværelsen med barna, ikke hele tida tenke på at de må gjøre alt riktig.

– Hvis det hadde vært én fasit å gå etter, ville det vært mange unormale barn der ute. Foreldre bør ha større tiltro til seg selv og ikke være så opptatt av hva andre gjør. Hvis du leser eller hører råd om oppdragelse som ikke passer deg, bør du bare glemme det. Stol heller på at du selv har funnet den rette metoden, sier han til Dagbladet.

Normalt å gå på en smell

En av årsakene til at foreldre i dag ikke føler at de strekker til, er sosiale medier – som Facebook.

– Man får aldri høre om alt som gikk galt, alle kranglene som oppsto i sommer og hvor slitsomt det var å ha svigermor med på ferie. Da er det lett å innbille seg at alle andre er bedre enn deg. Men sannheten er jo at de fleste går på en smell flere ganger daglig, sier Ulvund.

Ta livet mer med ro
– Foreldre bør senke skuldrene og ikke prøve å strekke til på alle områder, mener Ulvund. Antallet aktiviteter bør begrenses.

– Du er ingen dårlig forelder hvis du ikke har planer for ettermiddagen. Mange går for langt i å overorganisere barnas liv. Ta heller livet mer med ro og sett ned tempoet. Ved å stryke noen poster på ukeplanen kan du få en mindre stressende hverdag.

Les også: Hvordan få barn til å høre etter?

Ikke vær superforeldre

Ulvunds kollega ved UiT, Willy-Tore Mørch, er hjertens enig. Professoren i barnepsykologi mener det ikke er noen grunn til å prøve å være superforeldre.

– Men hovedbildet i dag er at foreldre flest er dyktige til å ivareta barnas interesser og til å beskytte barna sine mot farer. Vi hører for eksempel ikke om barn som drepes i bil lenger, for foreldre er nøye med å bruke sikkerhetsseler på barna. For ti år siden var tallet over hundre. Dette er kanskje et spesielt eksempel, men det illustrerer en foreldregenerasjon som i høy grad tar seg av barna. Det er altså liten grunn til å ha dårlig samvittighet, sier han til Dagbladet.

Mørch tror en del foreldre sliter med dårlig samvittighet rundt foreldrerollen.

– Det kommer ofte kritikk mot «forhandlingsbarna», som visstnok setter foreldre «sjakk matt» gjennom dyktig forhandlingskompetanse. Hvis vi ser stort på det, er alternativet underdanige barn med autoritetsangst. Det vil vi heller ikke ha.

Barn ødelegges uten grenser

Men grenser, det må barn ha. Det sier Tone Strømøy, høyskolelektor i pedagogikk ved Høyskolen i Oslo og Akershus til Adressa.

– Barn som ikke får grenser blir ødelagte. Det er på grensen av barnemishandling.

Hun mener barn kan bli skadet dersom foreldre er for ettergivne.

– Bortskjemte barn kan miste en sunn identitetsdannelse. Verste konsekvens er at de blir blottet for empati, sier hun og forteller at barn som har fått for mye oppmerksomhet mister medfølelsen for andre.

Det kan føre til at de blir aggressive og at de havner lettere i bråk i oppveksten. Senere i livet kan de bli asosiale og ensomme.

Les også: Barn trenger spilleregler

Øvreberg, Elisabeth