- Ingen grunn til ebolapanikk, mener UiT-professor

Rundt 660 mennesker er dokumentert å ha dødd av ebolaviruset siden utbruddet startet i Vest-Afrika. Til sammenligning dør 50.000 av rabies og 480.000 av malaria i samme region hvert år.
Mackenroth, Anika
Publisert: 13.08.14 00:00 Oppdatert: 13.08.14 20:48

På mandag denne uka ble et fly med passasjerer fra Afrika holdt igjen på Værnes lufthavn i Trondheim i over to timer fordi en av passasjerene mistenktes å være smittet av ebola. Symptomene viste seg å skyldes en vanlig luftveisinfeksjon.

- Jeg syns at den voldsomme reaksjonen dette har fått minner veldig om hysteriet rundt HIV på 80tallet. Den gangen ble folk kastet av fly og barna fikk ikke lov til å leke i barnehagen. Nå lever vi aldeles utmerket med folk som har HIV. Det handler rett og slett om mangel på kunnskap, sier professor i medisinsk mikrobiologi ved UiT, Ørjan Olsvik.

Olsvik, som også er tilknyttet Forsvarets mikrobiologiske laboratorium (FSAN), understreker at det er nesten usannsynlig å bli smittet av ebola under en flytur.

- Vi vet om tre kjente ebolasmittede personer som har reist lange strekninger uten å smitte noen. Ebola er ikke luftbåren smitte, og på flyet har man jo ikke nær kroppskontakt, forklarer han.

Smittevernekspert og epidemiolog Preben Aavitsland bekrefter til NRK at smittefaren er liten.

- Det er lettere å bli smittet av influensa enn av ebola. Faren for å dø av ebola er imidlertid mye høyere, og derfor er epidemien alvorlig, sier Aavitsland.

Få smittede i forhold til andre sykdommer
- I den samme regionen som nå herjes av ebola, dør  rundt 50.000 mennesker av rabies hvert år. I tillegg dør 480.000 årlig av malaria, de aller fleste av dem barn, forteller Olsvik.

Professoren mener man bør investere mer i myggnett for barn og i eksisterende rabies-vaksine for å redde liv.

- Det er selvfølgelig en tragedie at folk dør, uansett av hvilken sykdom. Men tallene viser at malaria og rabies tar mange flere liv enn ebola i regionen, påpeker professoren.

Slike beskyttelsesdrakter brukes av helsepersonell ved
utbrudd av smittsomme sykdommer som f eks ebola.
Foto: Ørjan Olsvik

Ny medisin vil ha liten effekt

I går ble det kjent at Verdens Helseorganisasjon anbefaler å teste ut en ny eksperimentell medisin på ebolasmittede pasienter. Olsvik mener det er etisk uproblematisk, men han tror ikke at det vil ha noen effekt på utbruddet i Vest-Afrika.

- Det finnes foreløpig kun minimale mengder av denne reagensen og de kan i prinsippet ikke ha noe effekt på det som skjer i Afrika for tiden, sier Olsvik og legger til at det vil bli vanskelig å finne ut hvem som skal få de få dosene man har tilgjengelig.

- På sikt vil det være kanskje 1000 pasienter i året som har bruk for den nye medisinen og de fleste av dem lever langt under fattigdomsgrensen. Det betyr at medisinen i praksis må kjøpes inn av WHO eller av enkelte afrikanske land og deles ut gratis til pasientene for å kunne komme til nytte.

- Altfor mange smittede helsearbeidere

Ebolautbruddet i Vest-Afrika har så langt krevet minst 660 liv, deriblant knapt 40 helsearbeidere. Totalt har rundt 150 helsearbeidere blitt smittet – et altfor høyt tall, ifølge Olsvik.

- Det må skyldes enten manglende smittevernutstyr eller for dårlig opplæring i bruk av smittevernutstyr, mener han.

Det er vanlig prosedyre å bruke heldekkende beskyttelsesdrakt når man jobber med smittefarlige pasienter, og dette er ifølge WHO blant de viktigste tiltakene for å stanse og reversere utbruddet.

- Man trenger godt smittevernutstyr og må vite hvordan det skal brukes. Kanskje det er på tide å skjerpe inn opplæringsrutiner og ansvarsforhold, foreslår Olsvik.

Ørjan Olsvik gir deg tre grunner til at du ikke trenger å bekymre deg for å bli smittet av ebola i Norge:

• Ebolaviruset er ikke luftbårent, men smitter ved nær kontakt. Det er forholdsvis få som er syke, og de er langt borte. Folk som er smittet av ebola har en tendens til å ikke reise.
  • Utbruddet er stort fordi det har pågått forholdsvis lenge, men det er få nysmittede per uke.
  • Den norske helsetjenesten er godt rustet for å håndtere et mindre antall ebolapasienter.

Kilde: nrk.no

Mackenroth, Anika