Gøyal sommerferie på universitetet

14 barn i alderen 12 til 15 år har brukt litt av sommerferien sin på universitetet. – Jeg synes det er gøy, sier Runar Storvann (12). Han deltar for første gang på sommerskole i realfag.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 12.08.14 00:00 Oppdatert: 12.08.14 09:47

MORSOMT: Å bygge en legorobot er både spennende og gøy. I alle fall når man lykkes med programmeringen og roboten gjør slik du ønsker. (Foto: Tommy Hansen/UiT Norges arktiske universitet)

Lærer Geir Kristoffersen holder oppe et grått lego-kjøretøy foran 14 ungdommer fra Alta. Det er ikke en helt vanlig lego-kreasjon lagd av kreative barn som er i fokus. Kjøretøyet er nok litt mer avansert enn det som kan bygges av barn på hjemmebane.

– Nivået på sommerskolen er høyere enn det vi vanligvis gir til ungdom på denne alderen, forklarer Kristoffersen.  Han har ansvaret for teknologi-undervisningen som skjer på Newton-rommet, som for øvrig er lokalisert på campus Alta.

Kristoffersen viser via et dataprogram hvordan ungdommen kan forandre robotens reaksjonsmønster. Noen tastetrykk, og en omprogrammering av selve roboten, gir nye bevegelser.

Heljar Wirkola (12) og Runar Storvann (12) jobber sammen om en robot, de forsøker å få den til å bevege seg riktig og til raskest mulig tid. De bekrefter av nivået er høyere enn det de har opplevd tidligere. Heljars søster deltok i fjorårets utgave av sommerskolen. I år var det hans tur. At sola skinner ute og det er fint sommervær, er ingen alternativ for Heljar. Han foretrekker å være inne og bygge legoroboter.

Rekruttering til realfag
Det er andre år et på rad at UiT Norges arktiske universitet tilbyr sommerskole for ungdom på campus Alta.  Alta kommune gjennom Newton-rommet er fast samarbeidspartner og i år er også Statnett med på tilbudet, som ble gitt fra 5. til 7. august.

Tilbudet er en del av satsing og rekruttering til realfag og hensikten med sommerskolen er å øke interessen for realfag, og gi et tilbud til elever som ønsker en større faglig utfordring i realfag.

For de ansatte ved UiT vil sommerskolen også gi dem en større nærhet til praksisfeltet, og man kan ta opp data til forskning. Dette er også i tråd med UiTs overordna strategi, både satsing på teknologi og at UiT skal bli nasjonalt ledende på praksisnær profesjonsforskning.

Teknologi, biologi og kjemi på timeplanen
I år er skolen over tre dager. Første dag er konsentrert omkring faget kjemi med universitetslektor Mona Kvivesen i spissen. Dag to er satt av til teknologi, mens den tredje og siste dagen tilbringes ute da biologi er tema, og universitetet er ansvarlige for denne delen gjennom Tove Agnes Utsi og Jo Espen Strand.

Det er både gutter og jenter som har valgt å melde seg på sommerskolen. En av dem er Siri Eriksen (12) fra Alta.

– Kjempebra opplegg, sier Siri, som er med for første gang. Hun og Eline Isaksen jobber i gruppe og forsøker så godt de kan å programmere roboten. Men lett er det ikke.

– Den har klikka, ler Eline og forsøker å foreslå endringer. Læreren har kommet bort for å hjelpe og gir noen råd om hvor de kan ha gjort feil.

Siri ønsket å være med på sommerskolen på grunn av egeninteresse.

– Fordi jeg er glad i naturfag og har lyst til å lære mer, sier hun. Og det er nettopp mer kunnskap til ungdom som er målet med sommerskolen.

Se flere bilder nedenfor. Alle bildene er tatt av Tommy Hansen/UiT Norges arktiske universitet:

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 12.08.14 00:00 Oppdatert: 12.08.14 09:47