Sykepleierutdanningen i Finnmark

UiT Norges arktiske universitet skal fortsatt tilby desentralisert sykepleierutdanning i Finnmark. Studiet i Alta er et prøveprosjekt som skal evalueres høsten 2014 før det legges videre planer for studietilbudet.
Karde, Hanne
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Hanne Karde
Publisert: 21.07.14 00:00 Oppdatert: 15.08.14 10:32

Dekan Arnfinn Sundsfjord

- UiT Norges arktiske universitet har et robust og solid sykepleiefaglig miljø ved Campus Tromsø og Hammerfest som er ansvarlig for universitets fulltids- og desentraliserte sykepleierutdanning i Troms og Finnmark, sier dekan Arnfinn Sundsfjord ved det Helsevitenskapelige fakultet.

Desentralisert sykepleierutdanning har vært drevet på flere lokaliteter i Troms og i Finnmark, inkludert Lakselv, Kirkenes, Karasjok og Kautokeino.

- Det har vært gjennomført et prøveprosjekt med en desentralisert sykepleierutdanning i Alta som ble avsluttet våren 2014. Erfaringene fra dette prosjektet skal evalueres høsten 2014 før det legges videre planer for den desentraliserte sykepleierutdanningen i Finnmark, sier Sundsfjord.

Det pågår nå et arbeid med en ny fagplan for sykepleierutdanning ved UIT Norges arktiske universitet.

- Den nye fagplanen blir felles for fulltidsbaserte studier i Hammerfest og Tromsø og desentraliserte utdanninger i Troms og Finnmark, sier Sundsfjord. Slike utdanninger krever et stabilt, robust fagmiljø og en god infrastruktur som vi i dag har i Tromsø og Hammerfest. Disse miljøene vil være de naturlige faglige bærebjelker i desentraliserte sykepleierutdanninger i Troms og Finnmark med utgangspunkt i de gode erfaringene vi har med oss, sier han.

Det finansieres i alt 166 studieplasser for sykepleiere i Troms og Finnmark.

- En utvidet studiekapasitet ved sykepleierutdanningen UiT vil med nåværende ressursgrunnlag kreve nye fullfinansierte studieplasser fra kunnskapsdepartementet, avslutter Sundsfjord.

Karde, Hanne
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder