Positiv til Kunnskapsdepartementets initiativ til å styrke faglig kvalitet og robusthet

Styret ved UiT Norges arktiske universitet har behandlet Kunnskapsdepartementets henvendelse om å komme med innspill på modeller som kan styrke faglig kvalitet og robusthet i norsk høyere utdanning og forskning.
Bartnes, Asbjørn Ivar
Publisert: 26.06.14 00:00 Oppdatert: 26.06.14 14:39

Anne Husebkk, rektor ved UiT

– UiT er positiv til departementets initiativ til å styrke faglig kvalitet og robusthet i norsk høyere utdanning og forskning. Nord-Norge opplever stor vekst og store muligheter, og vi skal bidra til at Norge realiserer dette vekstpotensialet. Oppdraget gir de nordnorske institusjonene anledning til å undersøke hvordan vi i fellesskap kan bidra til gode og robuste fagmiljø, sier rektor Anne Husebekk ved UiT.

– Vi ser det som spesielt viktig at landsdelen har et enhetlig teknologimiljø som tilbyr hele landsdelen utdanninger og kompetanse på høyt nivå, og som kan hevde seg i konkurransen både nasjonalt og internasjonalt, sier Husebekk.

UiT har lang erfaring med samarbeid og har vært igjennom to fusjoner de siste fem årene. Fusjonene med Høgskolen i Tromsø (2009) og Høgskolen i Finnmark (2013) var basert på dialog og frivillighet.

– Dialog og frivillighet må være fremgangsmåten når det nå kommer nye strukturdiskusjoner, sier rektor Anne Husebekk.

Kontaktperson:

rektor Anne Husebekk, 481 41 286

UiTs pressesider på nett: https://uit.no/media

Bartnes, Asbjørn Ivar
Publisert: 26.06.14 00:00 Oppdatert: 26.06.14 14:39