– Vi må løfte faget vårt til et høyere nivå

– Kommunene må legge til rette for at helsearbeidere i eldreomsorgen får ta master, sier Parabaran Rajalingam.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 15.07.14 00:00 Oppdatert: 26.06.14 10:23

Eldrebølgen kommer, men få av dem som jobber med eldre har videreutdanning. – Det er viktig at landsdelen er selvforsynt med høyt kvalifiserte personer. Mastergradene våre vil være et løft for landsdelen, sier seniorrådgiver Toril Hansen, UiT.
Foto: Nasjonalt senter for distriktsmedisin

– Vi må løfte faget vårt til et høyere nivå. Etter å ha tatt master, er jeg til de grader inspirert til å gi alt i jobben min! Jeg vil gi tilbake til kommunen som har gitt meg mulighet til masterutdanning. Jeg ser så mange muligheter, forteller masterstudent Parabaran Rajalingam.
Han mener flere innen geriatri burde få mulighet til å ta master.

Rajalingam er en av de første som har tatt master i aldring og eldreomsorg ved Institutt for helse- og omsorgsfag (IHO), UiT, og han har ett klart budskap.

– Kommunene må legge til rette for at helsearbeidere i eldreomsorgen får ta masterutdanning.

Kan løse problemer i eldreomsorgen

Selv jobber han i eldreomsorgen i Karlsøy kommune, og han berømmer sin arbeidsplass for å være svært samarbeidsvillige. Han fikk permisjon og tid til å ta master.

– Å ta en master i eldreomsorg har pirret meg til å tenke nytt. Før så jeg problemene, men visste ikke hvordan jeg kunne løse dem. Nå kan jeg skrive prosjektbeskrivelse, jeg kan metode og jeg vet veien videre, sier han oppglødd.

Han håper flere innen eldreomsorgen får mulighet, og ser behovet, for å ta master.

Stort behov i kommunene

Master i aldring og eldreomsorg startet opp i 2011, og grunnen til at Universitetet i Tromsø ønsket å satse på en slik videreutdanning, var for å få høyere kompetanse innen sektoren. Forskningskompetanse blir stadig mer etterspurt, men landsdelen har et underskudd av kommunale helse- og omsorgsarbeidere med master innen sine fagfelt.

Parabaran Rajalingam har tatt
master i aldring og eldreomsorg.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Utfordringer i helse- og omsorgstjenesten

– Kommunene står overfor store utfordringer innenfor helse- og omsorgstjenesten. Den kompetansen som en mastergradsutdanning gir, vil styrke kommunenes arbeid med fagutviklingsprosjekter og tjenesteinnovasjon. Det er derfor viktig at kommunene som arbeidsgivere, legger til rette for at ansatte i helse- og omsorgstjenesten kan ta en mastergrad, sier avdelingsleder ved Senter for omsorgsforskning, UiT Anne Serine Fottland.

Viktig for landsdelen

Seniorrådgiver Toril Hansen og instituttleder Gyrd Thrane ved IHO er enige om at økt kompetanse innen aldring og eldreomsorg er viktig for landsdelen.

– Det er viktig at landsdelen er selvforsynt med høyt kvalifiserte personer. Mastergradene våre vil være et løft for landsdelen, slo Hansen fast da det viste seg at den nye videreutdanningen var svært populær med høye søkertall.
– Dette er også viktig med tanke på samhandlingsreformen. For å oppfylle den, trenger man fagfolk, la instituttlederen til.

Les også: Unik psykologipraksis med eldre

Les også: Vil bedre hukommelsen til Alzheimerpasienter

Les også: Alzheimer kan forsinkes

Masterstudentene skal legge frem sine resultater

Studieretning aldring og eldreomsorg gratulerer studentene med vel gjennomført eksamen. Studentene har gjennomført spennende prosjekter og vi vil arrangere et seminar i begynnelsen av desember 2014 der mastergradsstudentene legger fram resultatene. Det vil bli sendt ut invitasjon til  helsearbeidere og ledere i helse- og omsorgstjenestene i kommunene og i spesialisthelsetjenesten.

Kilde: Førstelektor IHO, Toril Angete Larsen

Øvreberg, Elisabeth