Sjakk: Kan man ha både høy IQ og sosial intelligens?

Hvor viktig er IQ for å bli god i sjakk? Hva slags intelligens teller? Og kan man samtidig være sosialt intelligent?

Publisert: 31.07.14 00:00 Oppdatert: 30.12.19 17:25

Magnus Carlsen er kjent for å ha en formidabel mønstergjenkjennelse – han kan ubevisst kjenne igjen tidligere sjakktrekk.
Foto: www.colourbox.com

Tekst: Trude Haugseth Moe

Magnus Carlsen, verdens sjakkonge for øyeblikket. Han er ung, uredd og fremadstormende, men hvordan er det mulig å bli så god?

I en relativt ny studie av turneringsspillere fra Østerrike fant man en sammenheng mellom høy intelligens og høy ranking i sjakk. Det var særlig den numeriske formen for intelligens spillerne scoret høyt på – det vil si at de er flinke med tall og matematikk.

– Spillerne hadde i tillegg høy generell intelligens, forteller Monica Martinussen, professor ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Martinussen forklarer at det er vanskelig å finne direkte sammenheng mellom intelligens og hvor godt spillerne gjør det i turneringer. Det kan skyldes at alle ligger såpass høyt i intelligens at variasjonene blir for små til å utgjøre en forskjell.

Erfaring teller mer

– Men man finner enda høyere sammenheng med hvor tidlig de begynte å spille, og hvor mye turneringserfaring de har, samt motivasjon, sier hun.

Hun mener at det å ha lang erfaring, og å utvikle ekspertise innen feltet, gjør at sjakkspilleren kan ha en stor «bank» av sjakkpartier han kan sammenligne med.

– Tidlig spillererfaring er vel så viktig som intelligens, oppsummerer professoren og understreker at også hukommelse, å kunne gjenkalle tidligere kamper, er en del av intelligensen.

Ingen motsetning mellom IQ og sosial intelligens

– Er det å ha høy numerisk intelligens forenlig med sosial intelligens?

– Jeg tror det er en myte at sjakkspillere er litt «aparte», humrer professoren, og forklarer at det generelt ikke er noen motsetning mellom høy IQ og gode sosiale evner:

– Også i sosial intelligens ligger det en evne til resonnement og tolking, men det kan jo ha skjedd en seleksjon av folk her. Hvis det sosiale er viktig for deg, så velger du kanskje heller en annen aktivitet. Sjakk er jo ikke en lagsport, avslutter Martinussen.

Ikke direkte koblet til IQ

– Jeg vil tro at mange sjakkspillere har høy IQ, men sjakkferdigheter er ikke direkte koblet til IQ, mener Atle Grønn, internasjonal mester i sjakk, sjakkskribent og tidligere redaktør av Norsk Sjakkblad.

Han forklarer at det ikke holder med sterke fakta- og regnekunnskaper. Sjakkspillere må være kreative og finne løsninger på problemer som oppstår. Mønstergjenkjennelse – å ubevisst kunne kjenne igjen tidligere sjakkmønstre – er det viktigste, ifølge Grønn.

– Du må selvfølgelig også ha interessen for spillet, og trene mye, sier Grønn, og konkluderer:

– Numerisk intelligens er viktig i sjakk, men også kreativitet, hukommelse, god fysikk, utholdenhet og vinnerinstinkt, i tillegg til antall timer man har trent.

Raske fakta om intelligens

Det finnes ulike retninger innenfor studiet av intelligens.
En av de dominerende er den psykometriske tilnærmingen.
Denne tar utgangspunkt i måling av intelligens, hvilke
evner som inngår i intelligens og hvordan disse er organisert.
Her er det vanlig å tenke seg at intelligensen består av en
g-faktor (generell faktor), gruppefaktorer (f.eks. verbale evner,
spatiale, hukommelse osv.) i tillegg til enda mer spesifikke
faktorer innen for hver gruppefaktor. Denne g-faktoren kan
man forstå som evne til generell problemløsning,
resonnering eller informasjonsprosessering, og anvendes
som forklaring på hvorfor prestasjoner på kognitive evnetester
er korrelerte (samvarierer).

Emosjonell intelligens: det å kunne forstå egne og andres
følelser og vite hvordan man burde opptre og snakke med
andre i forskjellige situasjoner.

Kilde: Monica Martinussen, psykologiprofessor ved UiT.

– Kanskje litt enspora

– Hva med sosial intelligens – har sjakkspillere det?

– Jeg tror ikke det er noen stor forskjell fra andre miljøer, rent bortsett fra at sjakkmiljøet er veldig inkluderende og har et bra miljø for barn med lite mobbing, begynner Grønn.

– Men når det er sagt, er sjakkspillere ofte fokusert på sjakken, og kan kanskje bli litt enspora, fortsetter han.

– Professoren sa det ikke var noen motsetning mellom høy IQ og sosial intelligens.

– He he, jeg vet ikke om kona mi er enig i det etter å ha vært med på sjakkfester, i forhold til det å kommunisere om annet enn sjakk. Så det er nok litt både óg, humrer Grønn.

Sjakk: Kan man trene opp konsentrasjonen?

– Konsentrasjon handler nok mer om å ha gode vaner enn å ha et «sprekt konsentrasjonsorgan» i hodet, sier psykolog Torstein Låg ved UiT.

For å nå langt i sjakk må du ha god konsentrasjon. Låg forklarer at oppmerksomheten vår styres av våre mål og motiver, samt stimuli i miljøet vårt. Hvis vi har klare og tydelige mål, er det lettere å nå dem ved å sile ut andre påvirkninger.

Hvis man derimot har for vane å la seg distrahere av enkelte stimuli, for eksempel å lese enhver ny Facebookoppdatering, så er det vanskeligere å slutte med det. Dette henger sammen med at hvis du får en positiv belønning når du sjekker – at det for eksempel er hyggelig – så forsterker det adferden.

– God konsentrasjon handler mye om hvordan man «rigger seg til» i en arbeidssituasjon. Innarbeidede vaner gjør at du ikke følger opp distraksjonene, mener kognitivpsykologen.

De som konkurrerer i hukommelse som idrettsform bruker skylapper og øreklokker for å stenge ute verden, og for å la arbeidshukommelsen få jobbe med det den skal.

Publisert: 31.07.14 00:00 Oppdatert: 30.12.19 17:25