UiT har uteksaminert lege nummer 2000

UiT ble grunnlagt for å utdanne leger til Nord-Norge, og Markus Sonnenberg er lege nummer 2000.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 20.06.14 00:00 Oppdatert: 20.06.14 15:42

­

Markus Sonnenberg er opprinnelig fra Haugesund, men etter seks år i Tromsø som medisinstudent, er han klar for å jobbe som lege  i Nord-Norge. Han har til og med fått seg Tromsbunad.
Foto: Elisabeth Øvreberg

2000 leger har blitt skolert, formet og skapt ved UiT.
Et ungt universitet som hadde som hovedoppgave å utdanne leger til landsdelen. De første legene var ferdig 1979, deriblant dagens universitetsrektor Anne Husebekk.

Det har gått 35 år siden den gang, og Husebekk er strålende fornøyd med at universitetet hennes nå kan uteksaminere Markus Sonnenberg, nummer 2000 i legerekken.

– Dette viser at medisinstudiet i Tromsø er en suksess. Vi utdanner leger som er ferdige for landsdelen og for verden. Når i tillegg 70 prosent av legene som blir utdannet hos oss jobber i landsdelen, så viser vi at vi har ivaretatt samfunnsoppdraget, sier hun.

Legene blir i nord

Men vil student nummer 2000 jobbe i nord? Markus Sonnenberg er nemlig fra Haugesund, og har brukt seks år av sitt unge liv i Nord-Norge. Lokker sørligere breddegrader nå som han er ferdig med studiene?

– Jeg skal ha turnus i Stokmarknes, og jeg ser ikke bort ifra å komme tilbake hit til Tromsø etterpå, smiler den nybakte legen. Han finnes ikke værsyk, og han er glad i ski og snø.

Han gledet seg faktisk til å studere medisin i Tromsø, og forteller at han har hatt det veldig godt her i nord.

– Medisinstudiet har vært bra, forsikrer han og forteller at han ikke ante at han var medisinstudent nummer 2000 før i går.

– Jeg er stolt og glad

At det ble nettopp Sonnenberg som fikk æren av å være student nummer 2.000 var ganske tilfeldig. Klasselistene er satt opp i alfabetisk rekkefølge. Dermed fikk han det spesielle nummeret på lista, og en varm gratulasjoner fra dekanen ved Det helsevitenskapelige fakultet, Arnfinn Sundsfjord.

– Jeg er stolt og glad, sier dekanen og tar et godt tak rundt lege nummer 2000.

Sundsfjord mener det er viktig at legene som utdanner seg ved UiT ønsker å forbli i landsdelen.

– De er viktige rollemodeller, og det skal du også bli, Markus! Å være gode rollemodeller er noe av det viktigste vi gjør i livet, smiler han.

Les også: Medisinstudentene ligger nesten ett år foran

Les også: Medisinstudiet feiret sine 40 år

Dekan Arnfiinn Sundsfjord ønsker Markus Sonnenberg lykke til på reisen videre. – Å være gode rollemodeller er noe av det viktigste vi gjør i livet, sier han. Foto: Elisabeth Øvreberg

Øvreberg, Elisabeth