Med medisinstudiet i Tromsø som mal

Medisinstudiet til UiT har fått plass i en internasjonal ”kokebok” på hvordan man skal utdanne leger til distriktene.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 03.07.14 00:00 Oppdatert: 19.06.14 14:02

– Det er gøy å se at vi er en inspirasjon for dem som vil lage legeutdanninger, sier professor Ivar Aaraas ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT. Han har nylig bidratt i boka "Rural Medical Education Guidebook". Foto: Gunnar Graff

– Som de eneste i Europa, ble vi bedt om å beskrive hvordan vi har lykkes med vårt medisinstudie, sier professor Ivar Aaraas ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

En slik forespørsel kunne han ikke si nei til. Derfor kastet han og Peder Halvorsen seg rundt og skrev et kapittel i boka som heter Rural Medical Education Guidebook.

Dele kunnskapen med verden

Boka ble nylig publisert og skal være til inspirasjon for andre utdanningsinstitusjoner om hvordan man skal lykkes med å utdanne leger i distriktene.

Aaraas synes det er stas at medisinstudiet i Tromsø har blitt lagt merke til, og at det internasjonale fagmiljøet for allmennleger, WONCA, ser på Tromsø som en suksesshistorie som må videreformidles til resten av verden.

En pionér

I boka presenteres nye tall som viser at rundt 60 % av leger uteksaminert fra UiT etter 2002 arbeider i Nord-Norge. Det er økende i forhold til tidligere studier. Slike resultat blir lagt merke til, spesielt når medisinstudiet i Tromsø ble dannet nettopp for å få leger til distriktene i Nord-Norge.

Aaraas forteller at da medisinstudiet startet opp i 1974 var studieplanen unik og ble sett på som et pionerprosjekt. Nå, 40 år etter, ser fagmiljøet at det man gjorde ved UiT var en suksess. Noen av årsakene er at man i Tromsø har faste kvoter på nordnorske studenter, studentene har praksis i distriktene i Nord-Norge og man har et sterkt forskningsmiljø og befolkningsstudier, som for eksempel Tromsøundersøkelsen.

– Flestepartene av legene som utdannes i Tromsø blir i Nord-Norge. Distriktene befolkes av leger som er utdannet hos oss, sier Aaraas.

Les også: Medisinstudiet i Tromsø feiret sine 40 år

Store utfordringer i Canada og Australia

Det er ikke bare Norge som har distrikt med lange avstander og lav befolkning. Blant annet Canada, Australia og deler av USA har den samme problematikken.  Ved Northern Ontario School of Medicine i Canada, og mange andre steder, har man i dag stor suksess med studier der undervisning i distrikt utgjør en langt større andel av studiet enn i Tromsø. Erfaringene fra Tromsø er internasjonalt kjent og ble brukt som inspirasjon ved utviklingen av disse studiene.

– Det er gøy å se at vi er en inspirasjon for dem som vil lage legeutdanninger, sier Aaraas og legger til at fagmiljøet har vært i mange internasjonale settinger og fortalt om Tromsø, og at utenlandske fagmiljø har besøkt Det helsevitenskapelige fakultet for å lære.

Les også: Studentene ligger nesten ett år foran

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 03.07.14 00:00 Oppdatert: 19.06.14 14:02