Vi bruker opp viljestyrken

Vi har alle en viss grad av selvkontroll, men selv de med vilje av jern kan knekke.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 08.07.14 00:00 Oppdatert: 26.08.14 14:45

En studie viser at de som klarte å motstå kaker, fikk dårligere tålmodighet enn de som spiste kaker og måtte gjennom den samme tålmodighetsprøven. Forsker Pål Johan Karlsen mener at de som valgte bort kakene hadde brukt opp viljestyrken sin.
Foto: www.colourbox.com

– Vi er alle forsynt med en god del selvkontroll og kan holde tilbake impulser, men selvkontrollen er langt fra utømmelig – også hos personer med vilje av jern, sier forsker ved Institutt for psykologi, UiT, Pål Johan Karlsen.

Han kan fortelle opp gjennom årene har forskere interessert seg for vår viljestyrke og gjort flere store studier på temaet.

Kaker eller reddiker?

Ett eksempel var da psykologen Roy Baumeister inviterte én og én deltaker inn i et rom duftende av nystekte småkaker. På bordet sto det et brett med godbiter fra ovnene og en skål med reddiker. Deltakeren fikk enten ta for seg kakene eller av reddikene. Med kakene innen rekkevidde ble vedkommende satt til å løse en utfordrende tegneoppgave. En krevende oppgave, som også var uløselig, noe deltakeren ikke ble informert om på forhånd.

– De som hadde spist reddiker ga i gjennomsnitt opp etter åtte minutter. De som hadde spist kaker holdt ut over dobbelt så lenge, forteller Karlsen.

Oppbrukt viljestyrke

Det er enkelt å tro at kakespiserne holdt ut lenger på grunn av at de hadde mer energi, men ifølge Karlsen var det ikke energien som gjorde utslaget.

– En egen kontrollgruppe ble testet uten nærvær av duftende småkaker og uten noe å spise, og de holdt ut akkurat like lenge som kakespiserne, sier Karlsen.

Matinntaket utgjorde altså ikke forskjellen, skal vi tro Karlsen.
– Mange av reddikspiserne hadde rett og slett brukt opp viljestyrken sin på å motstå lysten på kaker.

Andre studier finner akkurat samme tendens: Hvis man må anstrenge seg for å holde seg selv i sjakk, enten det er alene eller i sosiale situasjoner, tømmes gradvis viljestyrken.

Selvkontroll avgjør skoleprestasjonene

For få år siden fant den amerikanske psykologen Martin Seligman ut at selvkontroll og utholdenhet er viktigere enn intelligens for hvor godt man gjør det på skolen. Han målte viljestyrke på ulike måter – blant annet fikk elevene valget mellom å få et bestemt pengebeløp nå med det samme, eller dobbel sum om en uke.

– Tenåringer som var villige til å vente hadde mindre fravær og bedre karaterer, opplyser tromsøforskeren.

Kan trene viljestyrken

Siden viljestyrken brukes opp, så er det godt å vite at man kan trene opp selvkontrollen.

I blogginnlegget til Pål Johan Karlsen har han følgende punkter som kan hjelpe oss til å bli flinkere til å holde ut.

1. Gjem bort distraksjoner og fristelser. Skal du skrive ferdig en oppgave, så gjør det på en datamaskin uten internettilgang. De som finner måter å styre oppmerksomheten sin bort fra kortsiktige impulser, takler utfordrende situasjoner bedre.
  2. Lag ”hvis, så”-regler til bruk i møte med fristelser: Hvis det er onsdag og klokka er 18, så skal jeg på trening. Hvis klokka ikke er blitt 19, så pågår fortsatt treningsøkten. Hvis jeg ikke har noe hyggelig å si og ikke kan la være å åpne kjeften, så sier jeg noe forbløffende positivt. Du greier kanskje ikke følge slike regler hver gang, men de høyner terskelen for å falle for fristelser.
  3. Del opp langsiktige mål i mer kortsiktige og lettere oppnåelige delmål med en klar tidsfrist. Faren for kroniske utsettelser er større om målet er vagt og langt fram i tid. Hvis belønningen ikke er konkret nok, eller ikke følger raskt og forutsigbart, kommer utsettelsene.
  4. Belønn deg selv hver gang du oppnår et delmål. Enkelte fristeler blir kanskje brutt, men du nærmer deg det store målet raskere enn du ellers ville ha gjort. Oppnår du et større mål du ikke trodde du hadde viljestyrke til, øker mestringstroen – noe som gjør det lettere å holde ut i krevende situasjoner i fremtiden.

Artikkelen er basert på innlegget i Ottar

Les blogginnlegget til Pål Johan Karlsen på vår Helseblogg: Har du viljestyrke?

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 08.07.14 00:00 Oppdatert: 26.08.14 14:45