Korrupsjon “loser” ulovlig fisk inn til EU

EUs krav om fangstsertifikat for all fisk som landes og importeres til Unionen, har redusert flommen av IUU-fisk (Illegale, uregulerte og urapporterte fangster) som truet markedet for noen år siden. Men mange importører foretrekker fortsatt “svartfisk” fordi den er billigere og gir større lønnsomhet.
Grytås, Gunnar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Gunnar Grytås
Publisert: 10.04.14 00:00 Oppdatert: 10.04.14 13:21

Eva Joly besøker denne uken UiT, campus Tromsø. Foto: Randi M. Solhaug

Det hevdet EU-parlamentarikeren Eva Joly i et foredrag på Norges fiskerihøgskole torsdag i forbindelse med et todagers besøk der hun skal holde flere forelesninger om ulike tema som gjest ved BFE-fakultetet.

Hun er EU-parlamentariker for de såkalte “Regnbuepartiene”, er leder av parlamentets utviklingskomitee og er også kjent som en tidligere fryktet korrupsjonsjeger i Frankrike, tilknyttet statsadvokatembetet.

Korrupsjon

Joly mener at korrupsjon også er ei årsak til at det fortsatt er mulig å forfalske dokumenter og unndra seg kontroll når det kommer ulovlig fisk inn på EUs indre marked.

– Det er fullt mulig å betale kontrollørene for å se en annen vei, hevdet hun. Derimot er det gledelig at aktiviteten i havner som tidligere var mistenkt for å ha vært sentrale i handelen med IUU-fisk har gått ned.

- På Gran Canaria var det mistanke om at det foregikk omfattende ulovlig import. Men de siste åra har virksomheten i denne havna gått så kraftig tilbake at mange som jobbet der er blitt arbeidsløse. Man mener at årsaka er redusert import av IUU-fisk.

Konflikter med fiskerikomiteen

Joly kom også inn på EUs fiskeriavtaler med utviklingsland som det i dag er 15 igjen av. Sammen med fiskerikomiteen i EU skal utviklingskomiteen behandle disse avtalene, og uenighetene mellom de to fagkomiteene er ofte stor. Det skyldes at fiskerikomiteen først og fremst tar hensyn til EU-flåtens interesser, mens utviklingskomiteen vurderer hva som best tjener interessene til befolkningen i kyststater som bytter fisk mot penger med EU.

- Vi har fortsatt tilfeller der pengene går rett til korrupte ledere. Slike avtaler jobber vi for å stoppe. Ellers er overfiske, manglede kontroll og rovfiske på kystnære ressurser i områder der EU ikke skal fiske et problem, fortalte Joly som samtidig ser ei positiv utvikling for noen avtaler. Her handler det om at de er mer balanserte og gir fordeler også for de afrikanske kyststatene.

- Dette gjelder blant annet avtalen med Mauritisius, som faktisk er av de avtalen EU betaler mest for. Vi vurderte den som svært god, men fiskerikomiteen mente den var så dårlig og at EU fikk så lite igjen at de ville stoppe den. Heldigvis fikk vårt syn gjennomslag i plenum, forteller Joly som er skuffet over at EU-Parlamentet ikke greide å innføre et generelt dumpingforbud i EU med øyeblikkelig virkning.

- Stemmene til 16 franske sosialister i parlamentet gjorde utslaget. De stemte for å hjelpe en partikamerat; ordføreren i Boulogne sur Mer som for å bli gjenvalgt trengte en seier i denne saka. Derfor vil det ta mange år før forbudet gjelder alle fiskerier i EU.

Grytås, Gunnar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder