Studere ved UiT? Husk søknadsfristen 15. april

Husk at 15. april er siste frist til å søke opptak til høyere utdanning. Her kan du lese hvilke studier UiT Norges arktiske universitet kan tilby.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 09.04.14 14:00 Oppdatert: 09.04.14 15:13

VedUiT Norges arktiske universitet kan du velge mellom 300 studietilbud og fire studiesteder: Alta, Hammerfest, Kirkenes og Tromsø.

I UiT Norges arktiske universitets STUDIEKATALOG kan du velge mellom 300 studietilbud og flere studiesteder: Alta, Hammerfest, Kirkenes og Tromsø.

Usikker på hvordan man går fram når man skal søke? Ta en titt på disse sidene. Her finnes svar på alt fra opptakskrav til reservering av studieplass.

Det er selvsagt også andre ting å ta i betraktning når man skal velge studiested, og på disse sidene finner du praktisk informasjon om blant annet bolig, kart over campus, samt kultur- og friluftsliv.

Nye spennende studier

UiT er et breddeuniversitet, noe som innebærer at studietilbudet er stort og variert. Fra høsten 2014 starter det dessuten opp flere nye, spennende studier.

Et av disse er Arktisk forurensningsbiologi og forvaltning. Ved å ta dette studiet får du kunnskap og kompetanse på den mest alvorlige avfallshåndteringa i arktiske strøk.

For første gang kan du også studere industriell arkeologi ved UiT.

- Det er såvidt eg veit også einaste staden i Noreg der du kan ta eit slikt emne, seier professor Hans Petter Blankholm ved Institutt for arkeologi og sosialantropologi.

UiT kan også tilby studier ved flere studiesteder - ikke bare Tromsø. I Alta, Hammerfest og Kirkenes finner du mange spennende studier:

Nå kan du blant annet søke siviløkonomutdanning i Alta. Fra førstkommende høst starter det opp en master i økonomi her.

Til høsten kan du også starte på et helt nytt reiselivsstudium i Finnmark, bachelor i Arktisk opplevelsesturisme – Bachelor i Arctic Adventure Tourism. Med utgangspunkt i vår unike natur og kultur har det blitt opprettet et nytt, internasjonalt studium med spisskompetanse på nordområdene. Dette kommer i tillegg til de eksisterende reiselivsstudiene.

Et annet nytt studium heter Arktisk anlegg, og målet er å utdanne internasjonalt orienterte ingeniører med kompetanse for anleggs- og konstruksjonsoppgaver i hele den arktiske regionen. Dette vil dreie seg om kompetanse som vil være relevant for bygging av blant annet veier, bruer, tunnel, havneanlegg og gruver.

Mange muligheter

Enten du ønsker å prøve ut læreryrket, skaffe deg en jobb innen media, eller ta sosialarbeiderutdanning for å hjelpe andre mennesker – så finnes det muligheter ved UiT.

Andre spreke studievalg er bachelor i Rock ´n´ Roll Entrepreneurs eller bachelor i idrett og friluftsliv.

Hvis ingenting av dette er noe for deg, bør du ta en titt i STUDIEKATALOGEN til UiT. Her finnes flere hundre andre studier. Valget er ditt!

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 09.04.14 14:00 Oppdatert: 09.04.14 15:13