– Ikke press barna med på skitur

Willy-Tore Mørch mener det er galt å tvinge barn med på skitur i påskeferien.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 15.04.14 00:00 Oppdatert: 08.04.14 10:19

Påskeidyllen kan fort bli et påskemareritt dersom barn som ikke vil bli med på skitur blir tvunget ut i løypene. Professor i barnepsykologi, Willy-Tore Mørch, ber foreldre lytte til hva barna ønsker å gjøre i påskeferien. Foto: www.colourbox.com

– En uke på påskefjellet eller på hytta kan utvikle seg til en konflikt mellom forelder og barn eller foreldrene seg imellom. Man er tett på hverandre og uten god planlegging kan ferien på et negativt utfall, sier professor i barnepsykologi ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, Willy-Tore Mørch, til Finnmark Dagblad.

Barn har også ferieønsker
Han er klar på at barn skal bli hørt fra de er små når det er ting som angår dem.

– Påskeferien angår barna, og da må de få komme med sine ønsker for fellesferien. Deres ønsker må bli hørt, sier Mørch.

Han mener nøkkelen til en fin ferie er å la alles behov få komme til uttrykk.

– Er det slik at far vil gå en langtur på ski fordi han vil trene og utfordre formen, så må han gjerne gjøre det, men det må ikke gå utover ungene. Man skal ikke dra med barn på det de ikke vil, poengterer han.

Tradisjonene knyttet til høytider og feriedager trenger ikke være like hyggelige for alle i familien.

– Tradisjoner kan være hyggelig, men også ødeleggende for det sosiale livet til ungdommen. Det gjelder også mellom ektefeller der den ene står for tradisjon og den andre ikke er så interessert, sier han.

Familieråd

Og hvis påskeidyllen forandrer seg til å bli et påskemareritt, har Mørch et råd for det og.

– Sett ned et familieråd. Gå gjennom situasjonen og la de som er misfornøyd få komme til orde. Det er alltid mulig å revidere planene slik at alle parter blir fornøyd, sier han.

Men hvis barnet bare vil sitte inne og spise godteri, er det greit?

– Barn har ikke det store utvalget i eget hode. Da må foreldrene hjelpe til med å komme med ideer, svarer psykologiprofessoren.

Tvang er feil
Han mener det er helt feil å tvinge barn med på skitur når de ikke vil, selv om foreldrene selv har gode barndomsminner fra påskeferier i løypene.

– Man skal ikke presse barn i det hele tatt. Man kan overtale litt og si at først går vi en liten skitur og etterpå gjør vi noe annet koselig sammen, men hvis situasjonen er helt låst og det er bråk og skriking så skal man ikke gjøre det, sier han til avisa.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 15.04.14 00:00 Oppdatert: 08.04.14 10:19