Husebekk utnevnt av statsministeren til nordisk ekspertgruppe

Rektor Anne Husebekk er av statsminister Erna Solberg utnevnt til Norges representant i Norsk – svensk – finsk ekspertgruppe for vekst i nordområdene
Sojtaric, Maja
Publisert: 04.04.14 11:00 Oppdatert: 04.04.14 10:49

Statsministrene Erna Solberg, Fredrik Reinfeld og Jyrki Katainen ønsker å samarbeide for å styrke næringsutviklinga i nord. Derfor har de sammen opprettet en ekspertgruppe som skal finne konkrete prosjekter som kan gjennomføres i fellesskap.

Norges representant  i ekspertgruppa er rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk.

– Jeg er veldig beæret for å bli utnevnt til dette vervet og håper at jeg kan bidra til å oppfylle de store forventningene, sier rektoren.

– Forskning og utvikling i nord i universitetets regi er tydelige ambisjoner i vår nye strategi. Nå får UiT en anledning til å bidra internasjonalt til å oppfylle regjeringens ambisjoner om kunnskapsbaserte næringer. Det er en anerkjennelse av hva UiT kan, og en forventning til hva vi kan bidra med som vi tar på alvor, sier Anne Husebekk.

– Jeg er glad for at rektor ved UiT Norges arktiske universitet Anne Husebekk har sagt ja til å påta seg å være den norske representanten i denne gruppen. Jeg er trygg på at hun på en god måte vil bidra til gruppens helhetlige arbeid, og særlig hva gjelder spørsmål om kunnskapsbasert næringsutvikling, sier statsminister Erna Solberg i en pressemelding.

Sojtaric, Maja
Publisert: 04.04.14 11:00 Oppdatert: 04.04.14 10:49