Fokuserer på Russland og Malawi

Fra å drive internasjonalt solidaritetsarbeid i flere land, har UiT og UNN besluttet å ha særlig fokus på Nordvest-Russland og Malawi.
Publisert: 07.04.14 00:00 Oppdatert: 08.04.14 10:44

Tekst: Renate A. Øvergård

Det helsevitenskapelige fakultet, her ved dekan Arnfinn Sundsfjord, har sammen med UNN kommet frem til at de skal prioritere samarbeidet med Malawi og Nordvest-Russland. Foto: Elisabeth Øvreberg.

Dette gjorde dekan ved Det helsevitenskapelige fakultet,UiT, Arnfinn Sundsfjord, og administrerende direktør ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Tor Ingebrigtsen, rede for under fellesstyreseminar i slutten av mars.

– Vi har hatt en mangel på fokus når det gjelder solidaritetsarbeid, og vi har derfor spredt oss utover verden i mange små prosjekter. Nå vil vi prioritere samarbeidet med Arkhangelskregionen, og vi ønsker å bli ledende i Norge når det gjelder samarbeid med Nordvest-Russland, sa Ingebrigtsen.

Fra bistand til samarbeid

Han forteller at i starten var samarbeidet bistandspreget. Mye brukt utstyr ble gitt til sykehuset i Arkhangelsk.

– Nå er forholdet blitt mer jevnbyrdig, og vi har et mer forskningsbasert samarbeid.

Han peker på at UiT og UNN har i sine strategier vedtatt å ha et særlig ansvar for nordområdene, og å utvikle solidaritet med Nordvest-Russland.

Sundsfjord kan vise til resultater på det tette samarbeidet mellom våre to land.

– Etter 1993 har det vært gjennomført over hundre norsk-russiske publikasjoner ved UiT og UNN, og årlig avlegger studenter ved Det Helsevitenskapelige fakultet mellom tre og fem norsk-russiske doktorgrader, sier Sundsfjord.

Konsentrerer seg om ett land

I tillegg har institusjonene valgt seg ut ett land til som de ønsker å fokusere på når det gjelder solidaritetsarbeid.

– Vi har landet på ett land i Afrika. Nemlig Malawi, sa Ingebrigtsen.

Styreleder ved UNN Jorhill Andressen etterspurte en begrunnelse for valg av land.

– Vi er allerede svært aktive i Malawi, og har flere prosjekter på gang. Dette er et land vi gjerne ønsker et videre samarbeid med. Det er mange norskfinansierte prosjekter i samarbeid med Det medisinske fakultet og Universitetet i Malawi i Blantyre.  En rekke kompetansebyggende prosjekter er finansiert av NORAD som for eksempel et i laboratoriemedisin, et som omhandler jordmorkompetanse og et mor-barn prosjekt relatert til infeksjoner, begrunnet Sundsfjord.

Anti-korrupsjonsarbeid

Han fortalte også at Helse Nord har et samarbeidsprosjekt innen HIV og tuberkulose i Malawi. Norge har i mange år gjennom NORAD og UD har lagt ned betydelige midler i dette landet.

– Presidenten i landet arbeider også aktivt med anti-korrupsjonsarbeid, og hun har lagt ned store ressurser i dette, sa Sundsfjord.

Det helsevitenskapelige fakultet var også med på å starte fysioterapiutdanning i Blantyre.

Les mer om dette her

– Vi hadde et behov for å rette fokus mot ett land, og det er formålstjenlig å la det være Malawi de neste fem årene. Dette er også positivt for internasjonalt kontor, som nå skal bistå som en rendyrket støttefunksjon og ikke drive egne prosjekter, sa Ingebrigtsen.

Publisert: 07.04.14 00:00 Oppdatert: 08.04.14 10:44