Disse vant UiTs priser

To kvinner og tre menn var blant de aller gladeste på årsfesten. De ble tildelt UiTs gjeveste priser.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 28.03.14 00:00 Oppdatert: 28.03.14 15:30

Prisvinnere 2014 (f.v.): Liv Helene Willumsen, Tore Henriksen, Kjell Øystein Netland, Charlotte Reedtz, Bjørn Skogen og rektor Anne Husebekk: Foto: Lars-Åke Andersen

Det var 37 nominerte, men til slutt var det disse fem personene som ble vinnere av

UiT Norges arktiske universitets priser for 2014:

• Formidlingsprisen gikk til førsteamanuensis Charlotte Reedtz ved RKBU Nord, Det helsevitenskapelige fakultet
  • FoU-prisen ble tildelt professor Tore Henriksen ved Det juridiske fakultet
  • Utdanningsprisen fikk universitetslektor Kjell Øystein Netland ved Institutt for fysikk og teknologi, NT-fakultetet
  • Likestillingsprisen ble tildelt professor Liv Helene Willumsen ved Institutt for historie og religionsvitenskap, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Innovasjonsprisen gikk til professor II Bjørn Skogen, institutt for medisinsk biologi, Det helsevitenskapelige fakultet

Hver pris er på 50 000 kroner samt et vakkert diplom.

Når ut til mange

Charlotte Reedtz.

Førsteamanuensis Charlotte Reedtz ved RKBU Nord fikk Formidlingsprisen, og begrunnelsen er:

"Det er viktig at forskningen ved universitetet når ut til de målgruppene som skal nås. Dette bidrar førsteamanuensis Charlotte Reedtz i stor grad til. Hennes evne til å formidle komplisert fagstoff på en enkel og forståelig måte gjør at hun når ut til de som trenger det mest – barn og unge som har foreldre med psykiske lidelser.

Reedtz faglige formidling er tydelig og allsidig. Hun får god respons fra publikum og er populær som intervjuobjekt og “ekspert” på sitt område for media og fagfeltet for øvrig."

Har en unik posisjon i miljøet

Professor Tore Henriksen ved Det juridiske fakultetet ble vinner av FoU-prisen, med følgende begrunnelse:

Tore Henriksen.

"Professor Tore Henriksen har i 2013 ledet arbeidet med å etablere K. G. Jebsen-senteret for havrett. Senteret skal bidra vesentlig til oppbygging og videreutvikling av havrettsforskningen.

Henriksens unike posisjon i havrettsmiljøet har gjort at han har klart å knytte til seg de mest kvalifiserte personene i verden til senteret, inkludert fem internasjonalt anerkjente forskere som skal være med i senterets Scientific Advisory Board. Henriksen er veileder for flere og leder for tiden flere større forskningsprosjekter."

Er et “frisk pust”

Utdanningsprisen gikk i år til universitetslektor Kjell Øystein Netland ved institutt for fysikk og teknologi. Slik er begrunnelsen:

Kjell Øystein Netland.

"Universitetslektor Kjell Øystein Netland viser et brennende engasjement for undervisning. Han har utmerket seg med fornying og går både bredt og spesifikt til verks. Han er en pådriver og ressurs for sitt fagmiljø og legger mye arbeid i å fornye og fleksibilisere fysikkutdanningen.

Netland er et “frisk pust”, som viser nye veier med hensyn til hvordan vi skal jobbe ved universitetet. Vi trenger tydelige stemmer ved universitetet som kan løfte undervisningens status og legitimitet."

Forskningsarbeidet har et utpreget kvinneperspektiv

Professor Liv Helene Willumsen ved Institutt for historie og religionsvitenskap ble tildelt Likestillingsprisen med følgende begrunnelse:

"Professor Liv Helene Willumsen har en betydelig forskningsproduksjon bak seg innenfor historie- og litteraturfagene. Det meste av forskningsarbeidet har et utpreget kvinneperspektiv, og spenner fra trolldomsprosesser til Regine Normanns forfatterskap.

Willumsen har gjennom hele sin karriere løftet kvinner, særlig fra Nord-Norge, fram fra historien. Hun anvender ulike metodologiske tilnærminger fra historisk forskning og litteraturforskning og demonstrerer dermed kvinne- og kjønns­forskningens mangfold og tverrfaglige karakter.

Liv Helene Willumsen.

Willumsen har i løpet av de siste årene bidratt til at kvinne- og kjønnsperspektiver ved UiT har fått et kraftig løft. Hun er med i programstyret for tilbudet i kjønns­studier, har bidratt aktivt i metodologiundervisningen for ph.d.-studenter, har tatt initiativ til en professor II stilling i kvinne- og kjønnsforskning og til emner om kjønnsperspektiver i historie og religionsvitenskap.

Disse initiativene som fremmer innsikt i kjønnsdimensjonen har gitt en sterk berikelse av både historie- og religionsvitenskaps­fagene og til kjønnsforskningstilbudet ved UiT."

Innovasjonsprisen

Innovasjonsprisen gikk i år til professor II Bjørn Skogen ved institutt for medisinsk biologi. Begrunnelsen er:

"Professor II Bjørn Skogen tildeles Innovasjonsprisen på bakgrunn av bedriften Prophylix Pharma AS som ble etablert i 2008. Prophylix Pharma AS springer ut av et forskningssamarbeid mellom UNN og UiT. Selskapet utvikler en vaksine mot den potensielt dødelige tilstanden Neonatal alloimmun trombocytopeni (NAIT) hos nyfødte.

Selskapet er verdensledende på sitt område, har fått tildelt store EU-midler og har oppnådd “orphan drug”-status både i USA, Canada og Europa ­– noe som blant annet gir store fordeler i form av hurtigere markedstilgang. Prophylix Pharma AS har et meget stort potensiale til å komme til anvendelse i form av samfunnsnyttighet og verdiskaping."

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 28.03.14 00:00 Oppdatert: 28.03.14 15:30