Ønsker siviløkonom-utdanningen i Finnmark velkommen!

Økonomiutdanning åpner mange dører i arbeidslivet. Nå kan man også bli siviløkonom i Finnmark ved campusen i Alta. Nina Tsyboulskaia er en av de som er veldig fornøyd med studievalget.
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang
Publisert: 09.04.14 06:00 Oppdatert: 20.03.14 14:55

GODE MULIGHETER: Økonomistudentene Nina, Svein Cato og Håvard kan velge mellom mange yrker i framtiden fordi studiene er så omfattende og attraktive for omgivelsene. (Foto: Guro Gjestvang)

– Du trenger ikke bli regnskapsfører selv om du studerer økonomi, understreker Ketil Hanssen, førstelektor ved UiT Norges arktiske universitet. Ifølge han er dette en allmennutdanning som passer i uhorvelig mange stillinger, arbeidsplasser og yrker; blant annet personaladministrasjon, markedsføring, forskning og undervisning.

– Så dette er ei av de utdanningene det er minst risiko å ta, sier han.

Etter fusjonen har det også blitt mulig å bli siviløkonom i Finnmark, for fra høsten av startes det opp en master i økonomi på campus Alta. Instituttleder Jørund Greibrokk er tydelig stolt over det nye tilbudet – og understreker behovet for en slik utdanning her i regionen.

– Det er veldig god vekst og utvikling i store deler av industrien i Finnmark. Vi trenger mange flere økonomer i årene som kommer, sier han og legger til at de kommer til å trekke inn lokale aktører som kan bidra til å lage reelle caser studentene kan jobbe med.

Ambisiøse studenter
Førsteårsstudentene Nina Tsyboulskaia, Håvard Erlandsen og Svein Cato Wian er positive til samarbeidet med det lokale næringslivet.

– Allerede i studietiden får man skapt relasjoner til det lokale næringslivet, skryter Håvard.

Nina forteller at hun opprinnelig jobbet med kunst og design, men bestemte seg for å ta et år med økonomi. Etter kun et halvt år på skolen har hun bestemt seg for å ta en master – takket være en inspirerende foreleser og godt studiemiljø.

– Jeg har lyst til å ta en major i markedsføring, men da må jeg kanskje til Tromsø, sier hun. En master deles inn i en major, hvor man legger hovedvekten, og en minor.

– Foreløpig Tromsø. Men vi har kompetansen her så det kan hende vi tilrettelegger for at man kan ta de majorene som først og fremst tilhører Tromsø her på campus i Alta, skyter Greibrokk inn.

Fleksible løsninger
– På verdensbasis er det stor vekst i nettbasert utdanning, fremtiden blir annerledes, konkluderer førstelektor Ketil Hanssen. Handelshøgskolen har en god del nettstudenter, så forelesningene streames og lagres på nett.

Campus-studentene setter også pris på at alt deles over internett.

– Det gir jo fleksibilitet. Du kan samtidig gjøre andre ting – skaffe deg andre erfaringer uten å gå glipp av skolen, mener Håvard.

Nina og Svein Cato er også enige om det, for de kan konsentrere seg om det som skjer i timen i stedet for å ta notater, for alt blir lagt på nett.

Liten skole – store muligheter
– Det som er typisk med økonomiutdanningene er at de har en felles plattform i nesten hele landet, forklarer Greibrokk. Hovedforskjellen er størrelsen på klassene. Det er helt klart en forskjell på en klasse med 30 studenter og en med 450 studenter.

Nina, som har prøvd seg på Blindern (Universitetet i Oslo), forteller at hun trives mye bedre på ett mindre universitet. Lurer man på noe kan man bare stikke innom kontoret til foreleseren.

– Man er på hils med foreleserne, det hender vi snakker om andre ting enn skole når vi møtes i gangene, forteller hun, og fastslår at dette gjør det mer personlig og helt klart øker trivselen.

Følgende økonomi- og ledelsesstudier kan du ta i Finnmark:

Bachelor i økonomi og administrasjon

Master i økonomi og administrasjon (siviløkonom)

Bedriftsøkonomi, nettbasert - årsstudium

Ledelse, nettbasert - årsstudium

Prosjektledelse

Husk søknadsfristen 15. april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder