Satser på å skape unike opplevelser innenfor reiselivsnæringen

Med kunnskaper fra utdanningen vil reiselivsstudent David Sandem gi det beste av Finnmark til turistene. Samtidig som han er student, jobber han på ishotellet Sorrisniva.
Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Guro Gjestvang
Publisert: 07.04.14 06:00 Oppdatert: 20.03.14 14:38

ISHOTELLET: David Sandem er fulltidsstudent, men jobber også på Sorrisniva. Han ønsker å gi og skape gode opplevelser for turister i Finnmark. Ishotellet i Alta er en slik opplevelse. (Foto: Guro Gjestvang)

– Jeg er fascinert over at folk kommer fra den andre siden av jorda for å oppleve Finnmark, at jeg kan ta de med ut i naturen, se på nordlys, koke kaffe og servere tørka reinkjøtt – og de har den beste opplevelsen i sitt liv, forklarer David Sandem. Han forklarer ivrig hvorfor han studerer reiseliv ved UiT Norges arktiske universitet. Å skape et slikt opplevelsesrom gir han utrolig mye glede.

David har tidligere jobbet litt i reiselivsnæringa, med kajakk og rafting, men ønsket om å bli flinkere gjorde at han begynte å studere. Muligheten for å bli i Alta etter endt studium var også en av grunnene til at han valgte å flytte nordover.

– Her er det er et voksende marked som stadig er i forandring, og så er det plass for nye ideer, forteller han.

Kunnskap om å skape
Reiselivsnæringen lever av å skape en god opplevelse for kunden, det er det viktigste. Men for å gjøre det ligger mye kunnskap bak. Særlig i Finnmark. Her er det helt andre utfordringer.

– Vi snakker om sikkerhet, kunnskap, infrastruktur, ramser David opp, men understreker samtidig at utdannelsen ikke utelukker å kunne jobbe med reiseliv andre steder.

– Å ta en reiselivsutdanning har mye med forståelse å gjøre, om ulike markeder – og ikke minst markedsføring. Hvordan man finner kunden er jo noe av det viktigste, sier han.

Unik arktisk opplevelsesturisme
Til høsten kan du starte på et helt nytt reiselivsstudium i Finnmark – Bachelor i Arktisk opplevelsesturisme – Bachelor i Arctic Adventure Tourism. Med utgangspunkt i vår unike natur og kultur har det blitt opprettet et nytt, internasjonalt studium med spisskompetanse på nordområdene.

– Vi ønsker at naturen og kulturen skal komme inn i klasserommet, men også at vi er ute, forteller Bram Bril, rådgiver på Institutt for reiseliv og nordlige studier. Studentene skal vite hvordan det er å sove ute i 20 minusgrader, og hvordan en tur i naturen kan gjøres til en kjempeopplevelse for turisten. Et nært samarbeid med næringslivet og mye praksis vil gi studentene det beste grunnlag for en karriere i reiselivsnæringa.

Noe for deg?

– Er du litt friluftslivinteressert og har lyst til å prøve nye ting og sette deg selv i nye situasjoner, eller om du har en idé om noe du liker og vil dele med andre, er dette studiet absolutt noe for deg, anbefaler David.

Han forteller også at det finnes kjempemuligheter for å skaffe seg mye erfaring under studiene, ettersom det finnes mange nye reiselivsbedrifter i området. Selv jobber han som restaurantmanager på ishotellet Sorrisniva, og kunne ikke tenke seg å være noe annet sted enn i nordområdene.

– Jeg synes det er supert her, det er kjempemuligheter og jeg får lov til å utfolde meg på en måte jeg kanskje ikke hadde fått muligheten til andre steder, avslutter han.

Du kan også se denne filmen om reiselivsutdanningen som UiT tilbyr i Alta.

Husk søknadsfristen 15. april!

Utsi, Inger Elin Kristina
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder