UiT-forskere har vurdert 755 fiskearter i Arktis

Forskere fra UiT Norges arktiske universitet og fra Canada har vurdert 755 fiskearter i Arktis. Det er den første samlede oversikt over artsmangfoldet hos arktisk fisk.
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stig Sandberg
Publisert: 10.03.14 00:00 Oppdatert: 10.03.14 14:50

Sammen med dr James D. Reist fra Fisheries and Oceans Canada og doktorgradsstudent Arve Lynghammar ved UiT, har professor Jørgen Schou Christiansen ved UiT studert 120 ferskvannsfisk og 635 marine fisk fra arktiske og subarktiske områder.

Resultatene ble nylig publisert i en rapport fra Arktisk Råd som omhandlet artsmangfold.

Arktisk dyreliv er under et sterkt og økende press fra klimaendringer og menneskelige aktiviteter. Kunnskap om artsmangfoldet har stor betyding for god forvaltning av de arktiske økosystemene, og rapporten understreker  behovet for et konsekvent føre-var-prinsipp i en sårbar natur.

Anisarchus medius. Foto: Arve Lynghammar

Kompliserte arter

Professor Christiansen forteller videre at det forskerne tidligere trodde var forskjellige fiskearter, viser seg nå å være en og samme art.

– Det handler derfor i stor grad om å ha solide kunnskaper i artsbestemmelse, tilføyer han. For å finne ut hvilken art det er, må vi kjenne til ytre trekk ved fisken, slik som kroppsbygging, farger og leveområde. Men for virkelig å forstå artsmangfoldet og den rolle artene spiller i økosystemet er det nødvendig også å kartlegge fysiologiske og genetiske egenskaper.

Ukjente fisk

Det er langt fra alle arktiske havområder som er undersøkt vitenskapelig, og ofte blir det funnet nye fiskearter i forbindelse med vitenskapelige ekspedisjoner.

– En del arter er svært tallrike, som for eksempel polartorsken, mens andre arter finnes kun i ett eksemplar i en museumssamling, sier Christiansen.  Dessverre er kunnskapen om de arktiske fiskeartenes livshistorie, fødeøkologi og hvordan de tåler klimaendringer svært begrenset, forteller han.

Artediellus atlanticus. Foto: Arve Lynghammar

Seismikk og klimaendring påvirker vandringsmønsteret

Bruk av seismikk i arktiske farvann, bekymrer Christiansen. Han sier at det er relativt godt dokumentert at fisk og havpattedyr endrer adferd og vandringsmønster i områder med seismisk aktivitet.

– Fysiologiske skader på fisk som følge av seismikk er en helt annen sak. Noen arter skades, mens andre gjør det ikke, sier han.

– Viten om de biologiske konsekvensene av seismikk kan derfor ikke overføres fra en fiskeart til en annen, tilføyer han. Og konkluderer med at det fortsatt er ukjent hvordan arktisk fisk påvirkes av seismikk.

Kommersielle arter som makrell og torsk har beveget seg inn i arktiske farvann som følge av klimaendringer. Da følger også storskala fiskerier etter.

– Dette betyr at de stedlige arktiske fiskeartene blir tatt som bifangst, forteller Christiansen.

Careproctus reinhardti. Foto: Arve Lynghammar

Selv om mange arktiske fisk foreløpig ikke har kommersiell interesse, er de viktig mat for andre fisk, fugl og havpattedyr, dyr som igjen utgjør næringsgrunnlaget for befolkningsgruppene langs de arktiske kyster. Han understreker videre at Arktis ikke er en utpost, men hjemland for folk som har sitt levebrød der.

– Det er disse samfunn og deres kultur som først og fremst rammes av klimaendringer og merker trykket fra storindustri og useriøse miljøorganisasjoner, sier Christiansen.

Videre utvikling

For å forstå hvordan fiskefaunaen utvikles over tid som følge av klimaendringer og menneskelig aktivitet er det nødvendig med lange tidsserier. Disse mangler for de fleste arktiske havområdene. UiT har siden 2002 i TUNU-programmet samlet inn et enestående fiskemateriale fra Nordøstgrønland .

– For å forstå hvordan fiskefaunaen utvikles over tid, blir slike data sammenliknet med opplysninger fra museumssamlinger i inn- og utland, uttaler Christiansen.

– Med gode tidsserier vil det være mulig å kunne vurdere fiskefaunaens videre utvikling, avslutter professor Jørgen Schou Christiansen, UiT Norges arktiske universitet. Ovennevnte synspunkter er diskutert i en nylig publisert artikkel i Global Change Biology.

Lenker:

Arctic Biodiversity Assessment. Status and trends in Arctic biodiversity (chapter 6: Fishes)

The Arctic Journal

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder