Storeslem til forskere på fiskehelse

Fiskehelse-forskere ved Norges fiskerihøgskole (NFH) har fått 24 millioner kroner i prosjektmidler fra Havbruksprogrammet til en nasjonal kunnskapsplattform for å utvikle virusvaksine.
Sandberg, Stig
Publisert: 25.02.14 00:00 Oppdatert: 25.02.14 14:10

Virussykdommer som pankreas sykdom (PD) og smittsom lakseanemi er noen av de utfordringer som oppdrettsnæringa sliter med. Dagens virusvaksiner er ikke gode nok, og er en del av forklaringen på at næringa ikke har lyktes å kontrollere virusangrep like godt som bakterieangrep.

Dette er noe NFH-forskerne Jorunn Jørgensen, Børre Robertsen, Ingvill Jensen og Roy Dalmo vil gjøre noe med. Sammen med kollegaer ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB), Veterinærinstituttet og Havforskningsinstituttet har de fått bevilget 24 millioner kroner fra Havbruksprogrammet til en nasjonal virusvaksine kunnskapsplattform (ViVaFish).

ViVaFish ledes av professorene Espen Rimstad, fra UMB (leder) og Jorunn Jørgensen (nestleder) og målsetningen for plattformen er å utvikle nye og bedre virusvaksiner for laks.
- Dette prosjektet er viktig for oss, sier professor Jorunn Jørgensen, - og det gjør at vi kan ta videre forskningstemaer vi har jobbet lenge med.

Gjennom tiår har de forsket for å forstå hvordan laksen forsvarer seg mot virus, og i dette prosjektet vil de bruke kunnskapen til å utvikle nye vaksiner for fisk. De var et solid nasjonalt team bak søknaden og i tillegg har de med sterke samarbeidspartnere fra både USA og Europa.
- Dette gir oss også muligheter til å sende våre doktorgradsstudenter til internasjonale laboratorier i toppklasse, legger professor Jørgensen til.

Her kan du lese mer om Nasjonalt løft for virusvaksiner

3 prosjekter til unge, talentfulle forskere ved UiT
I Fellesløftet, som er et spleiselag mellom universitetene og staten, ble det bevilget 300 millioner kroner til 42 unge forskertalenter, og UiT Norges arktiske universitet fikk 3 av disse. En av de som mottok gladnyheten om tildeling er forsker Dimitar Iliev (bildet nedenfor), som i 6 år har vært tilknyttet Forskningsgruppen for immunologi og vaksineutvikling. Prosjektet hans har tittelen “Exosomes from salmon (Salmo salar ) leukocytes – composition, functions, biogenesis and immunodiagnostic potential.”

Exosomer er vesikler ("små blærer") som skilles ut fra celler og disse har de senere år blitt nøye studert på grunn av deres medvirkning i ulike fysiologiske prosesser og deres potensiale til å bli brukt som diagnostiske og terapeutiske verktøy. Iliev og hans kollegaer ga i 2010 ut en artikkel hvor de viste at immunceller fra laks skiller ut store mengder vesikler når de behandles med spesielle typer immunstimulanter.

Dette er det første arbeidet som beskriver slike exosomer i fisk.

I det nye prosjektet vil Iliev videre karakterisere disse exosomene, og resultatene vil kunne utvide vår forståelse av immunresponser hos laks og andre fiskearter. Resultater fra prosjektet vil kunne legge grunnlag for utvikling av nye metoder for diagnostikk av infeksjonssykdommer og også kunne nytte gjøres i utvikling av sykdomsforebyggende tiltak for akvakulturnæringen.

Fellesløftet fordelt: 450 millioner til unge forskertalenter

Sandberg, Stig