Kan man få mark i magen av å spise snø?

Vi er alle oppvokst med trusselen om at spiser du snø, får du mark i magen. Men er det sant?
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 03.03.14 00:00 Oppdatert: 03.03.14 10:44

Kilde: Apotek 1 og nhi.no. Illustrasjon: Bestilt fra nyhetsgrafikk.no

Å fortelle barn at de får mark i magen av å spise snø, er vel like sant som å si at jule- nissen finnes, humrer professor i medisinsk biologi Ørjan Olsvik ved Det helsesvitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet.

Han er spesialist på alt av mikroorganismer, bakterier og det som verre er. Han kan betrygge oss med at den skremselspropagandaen vi ble utsatt for som små, og som vi utsetter våre barn for i dag, baserer seg på en løgn.

Algegift i snø

Professoren mener nemlig at man trygt kan spise både is og snø, så lenge man ser at den ikke er skitten – eller gul.

– Fra gammelt av skremte man nok barna fra å spise snø for å forhindre at de fikk i seg urin og avføring fra dyr. Urin er egentlig ikke farlig, men jeg anbefaler det ikke, sier Olsvik som legger til at det faktisk finnes snø man bør holde seg unna.

– Man skal være forsiktig med å spise snø og drikke vann fra isbreer som har et rødaktig

skjær. Den isbreen inneholder alger. Algene gir oss ikke mark i magen, men vondt i magen. Fra dem kommer det en slags gift.

Forurensing i snø

Nei, gift i magen høres ikke bra ut, for er det mye gift i snø?

Professor Olsvik satte seg faktisk inn i den problematikken da bilene fortsatt gikk på blyholdig bensin. Olsvik tok snøprøver og analyserte blyinnholdet i snøen som lå rundt diverse barnehager i Oslo. Han tok i tillegg

blodprøver av barnehagebarna for å se om de hadde fått bly i seg.

– Dette var barnehager i tette bystrøk, men vi fant ikke noe forhøyet blyinnhold i barna – som helt sikkert spiste snø, betrygger Olsvik.

Les også: Vil øke kunnskapen om helseskadelige miljøgifter

Spiser snø på skitur

Selv spiser Ørjan Olsvik gjerne snø når han er på skitur, og han mener alle kan gjøre det.

– Det man skal vite er at det koster kroppen mye energi å smelte snø til vann, så du kan bli nedkjølt innvendig dersom du spiser mye.

Et triks har professoren i lomma, bokstavelig talt. For når han er på skitur og trenger væske, så har han med seg termos med varmt vann på innerlomma. Og siden han ikke er redd for å spise snø, så fyller han koppen med mye snø og litt varmt vann, og vips så har han full kopp å slukke tørsten med.

– Smart, for det er jo ikke alltid man har tilgang på ved, og du må spise utrolig mye snø for å få i deg en halv liter vann.

Marken har du hjemme

Du trenger altså ikke å være redd for å få i deg mark når du ferdes utendørs om vinteren. Får du mark i magen, så har du mest sannsynlig fått den i deg innendørs. Den mest utbredte marken vi har i Norge er barnemark, for den smitter veldig lett.

Den er rett og slett genial. Om natta kryper den ut endetarmen og legger egg. Dette klør veldig, så personen som har barnemark klør seg. Dermed får man egg på hånda og under neglene. Eggene føres videre til munn, dørhåndtak, sengetøy og håndklær. Slik får vi den i oss igjen, og marken har klart å spre seg.

– Barnemark gir en intens kløe, og når den har kommet i en familie bør alle behandles. Sengetøy og håndklær må skiftes, sier parasittolog Tore Lier ved Universitetssykehuset i Nord- Norge.

Ikke engang håndsprit klarer å ta livet av eggene til barnemarken, men heldigvis finnes det ormekur på apoteket.

Konklusjonen er altså at du trygt kan putte snø i munnen, men ikke skitne fingre.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 03.03.14 00:00 Oppdatert: 03.03.14 10:44