Negative tanker ødelegger søvnen til smertepasienter

Kroniske smertepasienter har ofte store søvnforstyrrelser. Årsaken er ofte de belastningene pasientene opplever i forbindelse med sykdommen.
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 21.02.14 00:00 Oppdatert: 02.10.18 13:42

Tekst: Renate Alsén Øvergård

Svein Bergvik og Lena Danielsson har forsket på kroniske smertepasienter og søvnforstyrrelser. Foto: Renate Alsen Øvergård

Dette viser ny forskning gjort av psykolog Svein Bergvik ved Institutt for Psykologi ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT og overlege Lena Danielsson ved Smerteavdelingen, Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN).

Befolkningsundersøkelser har vist at langvarige smerteplager synes å ha særlig høy forekomst i Norge, sammenlignet med andre europeiske land. Personer med kroniske smerteplager rapporterer også ofte om søvnforstyrrelser. Søvnproblemer og andre psykososiale forhold er ofte tett sammenvevd med smerteproblematikk og dette krever en tverrfaglig tilnærming i behandlingen av langvarige smertetilstander. Bergvik og Danielsson utførte derfor en undersøkelse ved Smerteavdelingen ved UNN. De spurte 301 pasienter om smerteintensitet og søvnproblemer. Så mange som 34 prosent svarte at de opplevde å ha svært dårlig søvnkvalitet.

Psykisk belastning

62 prosent av smertepasientene hadde i tillegg psykiske forstyrrelser.

-I vårt materiale ser vi at pasientene sier de ikke får sove eller har insomni på grunn av smertene, men så ser vi at mange har tendenser til depresjon og angst. Søvnforstyrrelser er ofte assosiert med angst og depresjoner. Imidlertid fant de en tredje faktor som var knyttet til søvnvansker

-Hvis pasienten opplever at deres helseproblemer eller medisinske behandling har gitt dem økonomiske problemer, så kan også dette bidra til søvnforstyrrelser. Rundt halvparten av smertepasientene opplever dette, og sammenhengen med søvnvanskene er uavhengig om de har god eller dårlig økonomi, forteller Bergvik. Søvnvanskene er altså ikke relatert til den økonomiske situasjonen i seg selv, men til opplevelsen av at helseproblemene har hatt økonomiske konsekvenser for dem.

Det kan for eksempel være at de har problemer med NAV, at de har en erstatnings- eller forsikringssak hengende over seg eller at de har mistet jobben.

Verstefallstenkning

-Disse pasientene kan ha opplevelse av en stor grad av urettferdighet i forhold til sine helseplager og hva dette kan ha medført av negative konsekvenser og som kan føre til at de sliter med bebreidelser mot seg selv eller andre. At de har fått dårligere økonomi på grunn av helseproblemene blir viktigere enn om de faktisk fortsatt har en grei økonomi, fortsetter Bergvik.

Denne gruppen kan havne i en situasjon der de begynner å tenke det verste. Danielsson og Bergvik ser i sitt materiale at disse pasientene har et økende søvnproblem, en økning i smerte, angst og depresjoner. De har også en sterk opplevelse av at den fysiske tilstanden deres har ødelagt for dem økonomisk.

Danielsson mener funnene bekrefter behovet for det tverrfaglige behandlingstilbudet som Smerteavdelingen har i dag.

- Vi har fått bekreftet at vi trenger mange ulike tilbud. Vi er nødt å behandle flere lidelser samtidig, og må se helse og livsstil parallelt. Det er en utfordring. Selv om vi kunne fjernet smertene vil mange pasienter likevel ha søvnproblemer på grunn av andre faktorer. Tilsvarende vil behandling av depresjon alene, for eksempel med medikamenter eller psykologisk behandling, ofte heller ikke fjerne smertene. Man må jobbe i team med flere tiltak samtidig, og kanskje også tilby hjelp til håndtering og avklaring av økonomiske problemer som følge av helseplagene.

Videre studier

Forskningen til Bergvik og Danielsson er fortsatt under arbeid. Nå skal det lyses ut ei ph.d-stilling som skal se videre på materialet. Hensikten er å se på sammenhengen mellom smerter og søvnplager, og om dette varierer med årstiden. Dette er særlig interessant her i Nord-Norge, siden vi har så store årstidsvariasjoner i dagslys.

-Man kan få et inntrykk av at plagene er verre om høsten, men dette vet vi ikke. Nå skal vi få data på om dette virkelig varierer med årstid og lysforhold, sier Bergvik.

Fakta om Smerteavdelingen:

Smerteavdelingen ble opprettet ved UNN Tromsø i 2003.

Det er et behandlingstilbud til pasienter i regionen med kompliserte smerteproblemer.

Avdelingen utreder og behandler smerter som har vart over seks måneder og der det er bekymring for at smertene blir kroniske.

Behandlingen er tverrfaglig med anestesilege, fysioterapeut, psykolog eller psykiatrisk sykepleier. Det gis både individuell utredning og behandling, og gruppebaserte tilbud.

Cirka 200 pasienter blir årlig behandlet ved avdelingen.

Målet er å skape endring som kan bedre pasientens livskvalitet. Tiltakene kan være rettet mot mestring og/eller større aksept av det å leve med smerter, samt justering av smertemedikamenter.

.

Wærås, Torgunn