Dokumentarfilmen «Kofta & kilten» får filmpremiere i Alta

UiT Norges arktiske universitet viser filmen «Kofta & kilten» for første gang i Alta. Dette skjer 14. februar på Aurora kino under Alta Sami Festival. Filmen er laget av medielærer Beate Bursta og filmskaper Kristin Nicolaysen.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 27.01.14 00:00 Oppdatert: 28.03.14 09:54

TO KULTURER SMELTER I HOP: Det blir fargerikt og kreativt når den skotske høylandskulturen møter sjøsamisk kultur i Snefjord. Her fra høylandslekene som ble avholdt. (Foto: Kofta og Kilten)

Dokumentaren er lagd av Beate Bursta som jobber som universitetslektor ved medieutdanningen og filmskaper Kristin Nicolaysen i Nicolaysen Film AS.

Dokumentaren ble vist for første gang under Nordkapp filmfestival forrige høst, men nå får Alta-publikummet se filmen. Dette vil skje fredag 14. februar kl. 19:00 på Aurora kino. Filmskaperne vil selv være til stede under premieren. Billettene er lagt ut for salg.

Dokumentaren handler om kunstnerparet Hanne Grete Einarsen og Trond Egil Nilsen, som i 2005 etablerte kulturnæringsbedriften Circus Snefjord 889 i Snefjord i Vest-Finnmark.

Her kan du lese filmomtalen:
Kunstnerparet Hanne og Trond har funnet drømmestedet på Finnmarkskysten. En nedlagt skole i Snefjord - perfekt for to kulturentreprenører! De starter en festival. Personlige pasjoner, sorg og latter flettes inn.

Men noe skurrer: I den lille sjøsamiske bygda overdøver sekkepiper måseskrik og bølgeskvulp, og plutselig er det like vanlig med kilt som med kofte. I filmen blir vi kjent med Hanne Grete Einarsen og Trond Egil Nilsen som for 8 år siden flyttet nordover igjen for å etablere Circus Snefjord 889, en kulturnæringsbedrift med ulike kunst- og kulturaktiviteter som basis. En av de mer spektakulære aktivitetene de har iverksatt er festivalen Snefjord Highland Gathering. Highland Gathering som fenomen har opprinnelse i Skottland og sportslekene Highland Games er en sentral del av festivalene. Forøvrig finner man kunst, kultur og marked når The Gatherings går av stabelen i Skottland – og i resten av verden: Taiwan, Canada, Tyskland – og nå altså også i den lille sjøsamiske bygda Snefjord!

I Snefjord gis festivalen sitt eget uttrykk, sterkt preget av dens grunnleggere, kunstnerne Hanne og Trond. Mens Trond har en sterk pasjon for skotske tradisjoner og skotsk kultur, har Hanne funnet tilbake til familiens samiske historie gjennom sin kunst og gjennom et samisk fokus under festivalen.

Filmen tar oss med til Snefjord både i spektakkel og stilla, sommer og vinter, og portrettet av kunstnerparet gir et blikk på samtidas mulige steds- og identitetstransformasjoner.

Filmen inngår i-forskningsprosjektet «Kontinuitet og endring i i bilder av nordområdene. Konstituering av blikket på Finnmark», ledet av professor Kjell Olsen.

ALTA-PREMIERE 14. Februar kl. 19:00

Filmen varer i 64 minutter.

Etter premieren blir det minglepremierefest på Spiseriet på Studenthuset.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 27.01.14 00:00 Oppdatert: 28.03.14 09:54