Eksem-epidemi i Vesten

Mange flere barn får atopisk eksem og vokser det heller ikke av seg.

Portrettbilde av Moe, Trude Haugseth
Moe, Trude Haugseth trude.h.moe@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Publisert: 21.01.14 00:00 Oppdatert: 16.05.23 12:21
Helse og velferd

Barnelege Martin Sørensen
Barnelege Martin Sørensen sier eksem rammer spesielt mange barn i Vesten. Bilde: Trude Haugseth Moe

Av Trude Haugseth Moe

- Tidligere vokste man av seg atopisk eksem, og det har tradisjonelt blitt sett på som en barnesykdom. Nå viser mange studier fra den vestlige verden at eksem, astma og allergi både rammer betydelig flere og at flere beholder sykdommene lenger, forteller Martin Sørensen, overlege ved Universitetssykehuset i Nord-Norges barneavdeling og forsker ved UiT Norges arktiske universitet.

Overlegen beskriver den økte utbredelsen av astma, allergi og eksem som så alvorlig at man kan kalle det en epidemi.

15 prosent hadde eksem
Sørensen har deltatt i forskerteamet i Fit Futures-undersøkelsen der man har undersøkt over 1000 ungdommers helse. Det ble han nylig intervjuet om i NRKs helseprogram, «Puls».

- Tema for Puls-sendinga var det å være ungdom med eksem. NRK ville bruke Fit Futures-studiet vi har gjort i Tromsø, fordi det er en stor ungdomsstudie med uvanlig god oppmøteprosent. Hele 93 prosent av de som gikk i 1.klasse på videregående skole i Tromsø og Balsfjord i 2010 deltok, forteller Sørensen.

Hele 15 prosent av ungdommene her rapporterte at de hadde eksem, og andre nye studier viser at hele 50 prosent av befolkningen fra 0-26 år har eller har vært rammet av eksem.

Fem fakta om atopisk eksem:

- Gir kløende og tørr hud
- Er ikke smittsomt
- Rammer først og fremst små barn, men kan vedvare
- Årsak foreløpig ukjent, men man antar en kombinasjon av arv og miljø.
- Behandling:

• systematisk krem- og salvebehandling,

• god hygiene

• redusere irritanter

• unngå kjente utløsende matvarer

• sol og saltbad ved mild og moderat eksem

Kilde: naaf.no

Forringer livskvaliteten

- Spesielt for ungdom, forringer det å ha eksem livskvaliteten. Det er for det første vondt og plagsomt. For det andre krever sykdommen stor innsats med selvbehandling siden man blant annet må smøre seg flere ganger om dagen. Det passer ofte ikke ungdommers livsstil, og sykdommen kan forverres, sier overlegen.

- Men det verste for ungdom er nok at eksem synes. De føler at de skiller seg ut og blir mindre attraktive, forklarer Sørensen.

For renslige?

- Fins det noen forklaring på hvorfor dette rammer så mange akkurat i Vesten?

- Vi har en del teorier, men ingen som er bekreftet.

Mange av teoriene går ut på at vi i den vestlige delen av verden lever for renslig, rett og slett, sier en engasjert Sørensen. Han forteller at flere studier viser at der man har større mangfold av bakterieflora, har man ikke allergier.

Sørensen beskriver et eksempel fra Karelen, der folkeslaget er likt, men der noen bor på russisk og noen på finsk side. På russisk side, der man lever mer tradisjonelt og mer tett på husdyr, slik man gjorde også i vesten tidligere, er astma, allergier og eksem nærmest ikke-eksisterende. Mens rett over grensa på finsk side, der man lever med en vestlig moderne livsstil, har man mye slike sykdommer.

Uferdig immunforsvar?

- Teoriene handler om at vi alle er født med et uferdig immunforsvar, og at vi trenger å utsettes for mange bakterier i tidlig alder for at det skal modnes riktig, forklarer barnelegen. Han utdyper:

- Alle såkalte auto-immune sykdommer øker i vesten. De er forårsaket av at immunforsvaret selv lager betennelser i kroppen. Kanskje er dette et tegn på at immunforsvaret ikke har fått rett modning, avslutter Tromsøforskeren.

Preger selvtilliten

Ved Norges Astma- og allergiforbund er de enige i at det for ungdom oppleves ekstra problematisk å ha eksem.

- Behandlingsregimet krever regelmessighet, og det passer ofte ikke ungdoms livsstil. Det blir naturlig nok litt unnasluntring med smøring og lignende, og sykdommen kan forverres, forklarer Grethe Amdal.

- For ungdom betyr jo utseendet mye og det er klart at det å ha eksem i ansiktet og på hendene preger selvtilliten deres. Det kan for eksempel ha innvirkning på hvor utadvendte de tør å være, forklarer Grethe Amdal, som selv har jobbet med behandling av ungdom med eksem.

Får mindre klemmer

- Faktisk preger eksem mennesker fra de er helt små. De får for eksempel ikke så mange klemmer som andre. Kanskje vegrer venner, onkler og tanter seg for å klemme dem på grunn av utslettet eller klissete kremer. Dette kan føre til dårligere selvbilde helt fra barneårene av, forteller Amdal og oppfordrer:

- Det hadde vært fint om omgivelsene kunne tenke på at akkurat disse personene egentlig har ekstra behov for en klem!