Senteråpning: Skal få svar på gasshydratets betydning for klima og miljø

Fredag 22. november åpnet storsatningen på klimaforskning ved UiT: Senter for arktisk gasshydrat, miljø og klima (CAGE). - Vi har ti år på å forstå hvilken rolle arktisk gasshydrat har for miljø og klima i nord. Vi vil bruke denne tiden til å bygge et internasjonalt forskningsmiljø i verdensklasse, sa senterdirektør Jürgen Mienert.

Rist, Therese
Publisert: 27.11.13 00:00 Oppdatert: 03.12.13 10:17

Senter for arktisk gasshydrat, miljø og klima (CAGE) ble offisielt åpnet fredag 22. november. Foto: Therese Larsen

SFF-plaketten ble overrakt fra Forskningsrådets seniorrådgiver Liv Furuberg til senterdirektør Jürgen Mienert

– Prosjektene i CAGE holder høy kvalitet, er spennende og samfunnsnyttige. Dette senteret har også en fremragende timing og en fremragende geografisk plassering, sa Furuberg om begrunnelsen for at CAGE vant fram i konkurransen med 138 andre forskningsmiljøer i denne runden med SFF-tildelinger.

– En stor begivenhet

Forskere, studenter, representanter fra industrien og andre interesserte møtte opp for å feire Senter for arktisk gasshydrat, klima og miljø (CAGE). Direktøren selv betegnet åpningen som en stor dag for UiT og for ishavsbyen Tromsø.

– Et Senter for fremragende forskning åpnes med et stort budsjett over ti år, og mer en 40 ansatte. Dette er et nasjonalt og internasjonalt tyngdepunkt for arktisk forskning, sa han i sin tale for dagen.

CAGE er et av tretten nye Sentre for fremragende forskning (SFF) som åpner i år, og er det eneste nordnorske senteret i denne tildelingsrunden. Det er knyttet store forventninger til hvordan senteret skal kunne bidra til klimaforskningen.

– Husk at verdens ledende forskere brukte 20 år på å finne ut at El Nino i Stillehavet påvirker klimasystemet i den nordlige hemisfæren. Vi har ti år på å forstå hvilken rolle arktisk gasshydrat har for miljø og klima i nord. Vi vil bruke denne tiden til å bygge et internasjonalt forskningsmiljø i verdensklasse, sa Jürgen Mienert.

Verden til Tromsø

Hele UiTs rektorat var tilstede under åpningen, og rektor Anne Husebekk uttrykte både stolthet over og store forventninger til universitetets tredje SFF.

Prorektor for forskning og utvikling, Kenneth Ruud, mente at dette SFF-senteret er et resultat av Institutt for geologi og Fakultet for naturvitenskap og teknologi sitt systematiske arbeid med kvalitet.

– En SFF er en stor oppnåelse som gir enorme muligheter, setter fagmiljøet og Tromsø på kartet, og gir mulighet til å rekruttere de beste i verden. Det er også en motivasjon for verden til å komme til Tromsø, konstaterte Ruud.

Gullmedalje

Dekan Morten Hald ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi mente at å vinne frem i SFF-konkurransen er som å vinne en gullmedalje.

– Jeg føler meg sikker på at CAGE vil ha en raus og inkluderende rolle som ledende forskningsmiljø, sa han da han gratulerte med dagen.

Avdelingsdirektør Jan Cramer hilste fra CAGE-partner Norges geologiske undersøkelse (NGU).

– Institutt for geologi har i mange år levert god forskning, og bør regnes som et flaggskip for UiT. Det var derfor ingen overraskelse da CAGE ble et SFF – det var en riktig og betimelig avgjørelse, sa Cramer.

Statoils Jarle Husebø, tidligere NASA-ansatte Eric Kort fra University of Michigan og Alina Stadnitskaia fra Royal Netherlands Institute bidro med populærvitenskapelige innlegg om energi, klima og miljø under åpningen. Den Tromsø-baserte elektronikaduoen Frost sto for de musikalske innslagene.

Se pressens dekning av åpningen her.

Rist, Therese
Publisert: 27.11.13 00:00 Oppdatert: 03.12.13 10:17