UiT feirer prestisjesenter i internasjonal toppklasse

Fredag er det offisiell åpning av UiTs nye Senter for fremragende forskning (SFF): Senter for arktisk gasshydrat, miljø og klima (CAGE).

Rist, Therese
Publisert: 20.11.13 00:00 Oppdatert: 20.11.13 15:21

UiT er svært stolt av at CAGE er et av 13 sentre på landsbasis som i denne omgang ble gitt denne velrenommerte tittelen, i skarp konkurranse med 138 andre forskningsmiljøer fra ulike fagdisipliner.

METANHYDRAT: Fagmiljøet ved CAGE er verdensledende innen forskning på gasshydrater, som for fremtiden representerer en stor klimatrussel, men også en potensiell energikilde.

Pressen ønskes velkommen til åpningen:

Tid:      Fredag 22. november 2013
Sted:    Naturfagbygget, Dramsveien 201, UiT

Se programmet for åpningen.

Med CAGE har UiT fått sin tredje av disse svært prestisjefylte sentertildelingene. Senteret vil ha 400 millioner kroner til disposisjon over en periode på ti år, og ansette 40 nye forskere.

Fagmiljøet ved CAGE er verdensledende innen forskning på gasshydrater, som for fremtiden representerer en stor klimatrussel, men også en potensiell energikilde. Senterets bidrag til klimaforskning og teknologiutvikling vil være av stor betydning nasjonalt og internasjonalt.

Mer om CAGE: cage.uit.no

Mer om SFF-ordningen: www.forskningsradet.no/sff

Under åpningen vil UiTs rektor Anne Husebekk innlede, før SFF-plaketten overrekkes fra Forskningsrådets representant Liv Furuberg til senterdirektør Jürgen Mienert. Tidligere NASA-ansatte Eric Kort fra University of Michigan og Jarle Husebø fra Statoil bidrar med populærvitenskapelige innlegg om energi, miljø og klima, i tillegg til andre foredragsholdere.

Det blir musikalske innslag fra den Tromsø-baserte elektronikaduoen Frost, som består av Aggie Peterson og Per Martinsen. De slapp nettopp sitt fjerde studioalbum med tittelen “Radiomagnetic”, som er inspirert av leten etter gamle radiosignaler fra Svalbard.

Kontaktpersoner:
For spørsmål om senteråpningen
Therese Larsen, informasjonsansvarlig, CAGE: therese.larsen@uit.no / 77 64 51 94 / 976 36 414
Vibeke Os, formidlingsrådgiver, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, UiT: vibeke.os@uit.no / 77 64 46 47 / 902 90 650

For faglige spørsmål:
Professor Jürgen Mienert, direktør, CAGE: jurgen.mienert@uit.no / 77 64 44 46 / 997 94 063

Rist, Therese
Publisert: 20.11.13 00:00 Oppdatert: 20.11.13 15:21