Større uttelling for forskning i statsbudsjettet

Regjeringen vil gi større uttelling for forskning i finansieringen av universiteter og høgskoler. I dag la regjeringen Solberg frem sine endringer til statsbudsjettet 2014.

Solbakk, Mona
Publisert: 08.11.13 00:00 Oppdatert: 08.11.13 12:02

“Regjeringen vil øke grunnfinansieringen av universiteter og høgskoler og øke den resultatbaserte andelen av finansieringen til sektoren. Det foreslås derfor å øke rammen for den resultatbaserte omfordelingen etter oppnådde forskningsresultater (RBO) med 100 mill. kroner sammenlignet med Gul bok 2014. Forslaget innebærer økt ramme fra 1,6 mrd. kroner til 1,7 mrd. kroner. Midlene foreslås fordelt mellom institusjonene basert på oppnådde resultater på indikatorene i 2012. Dette innebærer økt bevilgningsforslag til statlige universiteter og høgskoler over post 50 på 98,1 mill. kroner og til private høgskoler over post 70 på 1,9 mill. kroner.”   Fra kap. 260 Universiteter og høyskoler i Statsbudsjettet.

Les om alle endringene i statsbudsjettet her: http://www.statsbudsjettet.no/Tilleggsproposisjon-2014/

I tillegg la regjeringen Solberg fram følgende endringer til Statsbudsjettet som gjelder for universitets- og høgskolesektoren:

• Sammenslåing av Samordna opptak og Felles studentsystem:
    Samordna opptak (SO) og Felles studentsystem (FS) slås sammen 1. januar 2014 til et felles studieadministrativt tjenestesenter for universitets- og høgskolesektoren.
  • Etter- og videreutdanning for lærere:
    Det foreslås 50 mill. kroner for å bedre universitetene og høgskolenes kompetanse og kapasitet innen etter- og videreutdanning for lærere som en del av Regjeringens lærerløft. Midlene skal bidra til økt samarbeid mellom lærerutdanningene og skolen om skolebasert kompetanseutvikling.
  • Nytt IKT-system for NOKUT:
    Det foreslås å omdisponere 9 mill. kroner fra oppfølging av Strategien for økt høyere utdanningssamarbeid med Nord-Amerika til et nytt IKT-system for NOKUT. NOKUT har i dag ikke et elektronisk saksbehandlings- og arkivsystem. Midlene vil bidra til bedre og mer effektiv saksbehandling.
  • Utstyrssatsning for ingeniørutdanningen:
    Kvalitet og relevans i utdanningene bidrar til nasjonal verdiskaping og økt internasjonal konkurranseevne om de beste talentene. Den nye rammeplanen for ingeniørutdanningen som ble innført høsten 2012 legger vekt på innovativ, tverrfaglig, forskningsbasert og arbeidsrelevant utdanning. Regjeringen foreslår en utstyrssatsing for ingeniørutdanningen på 50 mill. kroner i 2014 for at institusjonene kan investere i utstyr til laboratorier og IKT-utstyr som samsvarer bedre med det kandidatene vil møte i arbeidslivet.
  • 50 nye nærings-ph.d-stilinger:
    Nærings-ph.d-ordningen ble etablert i 2008. En nylig gjennomført evaluering viser at ordningen stimulerer til forskning i næringslivet og øker mobiliteten mellom næringslivet og forskningsmiljøene. Videre trenger offentlig sektor innovasjon og økt kunnskap for å modernisere og utvikle velferdstjenestene. Regjeringen foreslår derfor 7,8 mill. kroner i 2014 til totalt 50 nye stillinger i nærings-ph.d-ordningen og en tilsvarende ordning som etableres for offentlig sektor. Ordningene innebærer at virksomhetene som deltar finansierer halvparten av kostnadene og at resten er offentlig tilskudd. Helårseffekten i 2015 av stillingene er 23,5 mill. kroner.

Solbakk, Mona
Publisert: 08.11.13 00:00 Oppdatert: 08.11.13 12:02