Konsen + Musikkakademiet i Lviv = vakkert

Når et av Europas yngste og eldste musikkakademier møtes oppstår det vakre toner. Gratis vellyd som du kan nyte førstkommende lørdag i Sparebankens festsal.

Sojtaric, Maja
Publisert: 11.10.13 11:00 Oppdatert: 22.10.13 13:06

Musikkonservatorier ved UiT startet samarbeidet med Lviv statlige musikkakademi i Ukraina i 2011. Med 3,5 millioner kroner fra SiU i kofferten startet de et omfattende prosjekt sammen som skal vare ut 2014. I forlengelsen av dette 3-årige prosjektet ble det tirsdag underskrevet en permanent samarbeidsavtale mellom UiT og Lviv statlige musikkakademi.

Marian Pashko og Hamida Kristoffersen er strålende fornøyde med samarbeidet mellom Tromsø og Lviv. Foto: Lars Åke Andersen

I denne uka er over 50 norske og ukrainske studenter i sving. Hele uka har de øvd på kammermusikk sammen og har allerede hatt en konsert på Konservatoriet.

– For meg har det vært en positiv kunstnerisk opplevelse å være her. Alt med Tromsø har vært veldig imponerende. Det er gode betingelser for øving på konservatoriet og vi har alle lært mye av hverandre, forteller klarinettist Marian Pashko.

Det hele skal toppes lørdag på Sparebankens festsal. Der skal studentene fremføre tre verk i samarbeid med Arctic Trombone Festival hvor en av deres headlinere, solotrombonisten Sverre Riise fra Kringkastingsorkesteret, skal bidra. Konserten dirigeres av Bogdan Dashak fra musikkakademiet i Lviv. Og en av solistene er sopranen Hamida Kristoffersen.

– Samarbeidet med Lviv gir oss mulighet til å gjøre musikk med instrumentalister vi ikke har her, som obo- og fagottspillere. Forrige gang vi møttes fikk jeg synge Mahler, og det var jo stort! Jeg tenker ikke noe over at vi kommer fra forskjellige skoler, man har en komponist og et notebilde og det er et universelt språk, forteller Kristoffersen.

Møte mellom tradisjon og modernitet

Samarbeidsprosjektet med Lviv har gått over alle forventninger forteller prosjektleder på UiT, Andriy Osadchuk. Musikkakademiet er eldre enn både akademiet i Moskva og St. Petersburg og dermed er en av de eldste i Europa.

– Vi er en tradisjonell institusjon med fokus på romantisk klassisk musikk. Musikkonservatoriet i Tromsø er en av de yngste i Europa og er sterkere i samtidsmusikk enn oss. Det er en interessant kombinasjon hvor vi på hver vår kant har bidratt med det vi er best på, forteller prosjektleder i Lviv Victor Kaminsky.

Kaminsky er også komponist som i løpet av kammermusikkuka på har fått flere av sine verk fremført av studentene i Tromsø. Han er fornøyd med hvordan studentene har utfylt hverandre og vurderer samarbeidet høyt.

Får spille med symfoniorkester

Kammerkonsertuker, utvikling av musikkteknologi, komposisjonskurs og studentutveksling er viktige deler av samarbeidet mellom de to institusjonene. Men det mest populære og imponerende er masterkonsertene. Musikkakademiet i Lviv har to store symfoniorkestre. Som norske masterstudenter kan spille sine eksamenskonserter med.

– Dette er en uvurderlig mulighet for oss i Tromsø. For de fleste av våre studenter er det den første gangen i livet de får spille med et så stort orkester. Det er viktig erfaring for studenter som skal bli utøvende musikere og delta i internasjonale konkurranser. Jeg har allerede begynt å få forespørsel for neste års opplegg, så dette er populært, forteller Andriy Osadchuk.

Sojtaric, Maja
Publisert: 11.10.13 11:00 Oppdatert: 22.10.13 13:06