Vant Forsker grand prix

Runar Gjerp Solstad vant Forsker grand prix i Tromsø. Han og andreplassvinneren Pernilla Carlsson går videre til den nasjonale finale i Oslo.

Sojtaric, Maja
Publisert: 23.09.13 00:00 Oppdatert: 23.09.13 12:32

Pernilla Carlsson og Runar Gjerp SOlstad gikk videre til finalen i Oslo. Foto: Lars Åke Andersen.

Se flere bilder fra Forsker grand prix - Tromsø.

Runar Gjerp Solstad og andreplassvinneren Pernilla Carlsson går nå for heder og ære i den nasjonale finalen i Oslo lørdag 28. september.

-- Jeg moser en kråkebolle og blander denne suppa med bakterier. Hvis bakteriene dør så er jeg veldig fornøyd.

Slik forklarte Runar  Gjerp Solstad fra Norges fiskerihøgskole, UiT  marin bioprospektering. For sin enkle og tydelige forklaring og en  engasjerende forestilling vant han delfinalen av Forsker grand prix i dag.

-- Vi trenger nye midler annet enn antibiotika til å drepe bakteriene som er farlige for oss. Og det er der jeg kommer inn, sa Solstad.

Andre plassen gikk til Pernilla Carlsson fra Universitetssenteret på Svalbard (UNIS).

-- Du sitter her og tenker at du har god sædkvalitet fordi du spiser mye måsegg. Men er det virkelig sant? spurte Carlsson publikumet. Og fikk rungende latter tilbake.

Med en blanding av humor og relevans klarte hun å overbevise publikum og jury om at hun var den nest beste formidleren blant de seks som deltok i FGP i kveld.

Om Forsker grand prix

Se flere bilder fra delfinalen i Tromsø  lørdag 21. september:

Forsker Grand Prix, Tromsø

Kristina Labba viser her hvordan karakteren Ánte berøres av reindriftslovgivningen hvor flertallet i reinbeitedistriktet bestemmer over hans drift. Alle foto: Lars Åke Andersen.

Sojtaric, Maja
Publisert: 23.09.13 00:00 Oppdatert: 23.09.13 12:32