UiT utdanner lærere som kan undervise på samisk

Nytt masterfag på lærerutdanningen ved UiT skal utdanne flere lærere til elever som ønsker samisk som 2. språk.

Næss, Per Nordgård
Publisert: 07.03.13 00:00 Oppdatert: 08.03.13 08:36

Universitetslektor i samisk Laila Susanne Sara Oskarsson håper at mange vil starte på den nye masteren i Samisk som fremmedspråk ved UiT. Foto: Per Næss

Siden 2006 har det vært en nedgang i antall elever i grunnskolen som tatt samisk som 2. språk eller lavere nivå. Det har vært pekt på at en av grunnene til dette har vært en mangel på lærere som kan samisk. Nå skal Universitetet i Tromsø tilby Samisk som fremmedspråk som masterfag på lærerutdanningen for å utdanne flere lærere som kan undervise på samisk.

Tar utfordringen

Det har blitt færre lærere som kan undervise i samisk som 2.språk rundt om i kommunene i Troms og Finnmark. Flere har sluttet, og mange nærmer seg pensjonsalderen.

-Vi har blitt spurt om ikke Norges nordligste universitetet burde tilby en utdanning som kan skaffe lærere med samisk språkkompetanse. Vi har tatt utfordringen med lærermangelen. Til høsten starter vi med en master i Samisk som fremmedspråk, sier universitetslektor i samisk Laila Susanne Sara Oskarsson.

Frafallet av elever som har samisk som 2. språk skal ha flatet ut det siste året. Nå starter jobben med å utdanne nye lærere.

-Mangelen på kvalifiserte lærere som kan undervise i samisk som 2. fremmedspråk, har nok vært en av årsakene til frafall av elever. Om vi klarer å snu trenden er vanskelig å si, men vi må jo prøve, sier Oskarsson

Ny teknologi

Teknologiske hjelpemidler på samisk har lenge vært en total mangelvare.  Nå har det blitt utviklet skriveverktøy, språkopplæringsprogram og digitale ordbøker med hjelp fra Norgesuniversitetet, Giellatekno, og Sametinget. Dette har vært godt mottatt av studenter som studerer samisk på språkfag og vil bli brukt i den nye lærerutdanningen.

UiT har også i samarbeid med Universitetet i Helsingfors en interaktiv samiskopplæring på internett. Denne har blitt satt stor pris på av studentene på språkfag som har funnet den meget nyttig.

-Det er nødvendig at den som skal bli lærer i faget, kan bruke alt vi har av hjelpemidler og være kreativ i undervisningen, sier Oskarsson.

Sans for grammatikk

For mange kan samisk virke avskrekkende, men hvis du har sans for grammatikk, er ikke samisk så vanskelig å lære seg. Ordene skrives slik de uttales, og er du trygg i grammatikk, har du en god verktøykasse til å starte med.

-Vi har sett at de studentene som har god kontroll på grammatikken har hatt lettere for å lære seg samisk enn de som ikke har det. Studiet Samisk som fremmedspråk er et langt løp. Studentene skal bruke fem år på å bli lærere og få en god kompetanse. Jeg har all tro på at de kan få det, sier Oskarsson.

Siden studiet er helt nytt, er det en viss usikkerhet om det vil få nok studenter til studiestart til høsten, men de vil ikke gi opp med første forsøk.

-Hvis vi ikke får studenter denne høsten, så vil vi tilby dette studiet fra neste høst. Men jeg blir veldig glad om vi kommer i gang fra august, sier Laila Susanne Sara Oskarsson.

Næss, Per Nordgård
Publisert: 07.03.13 00:00 Oppdatert: 08.03.13 08:36