Fusjonen godkjent av regjeringen

I dag fredag, ble det vedtatt med en kongelig resolusjon at Universitetet i Tromsø og Høgskolen i Finnmark slås sammen fra 1. august i år.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 15.02.13 00:00 Oppdatert: 15.02.13 11:43

Rektorer Sveinung Eikeland og Jarle Aarbakke har fått godkjenning på søknaden av fusjon mellom UiT og HiF.

Fusjonen trer altså i kraft om litt over fem måneder, og det nye navnet blir fra da av Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Det er regjeringen som har fastsatt navnet.

Les vedtaket fra statsråd her: Offisielt fra statsråd 15.02

– Regjeringen har i dag etablert et nytt stort universitet i Norge.  Det er et offensivt grep som viser at regjeringen tar utfordringene med faglig bærekraft, konkurranse og arbeidsdeling i sektoren på alvor. Nå kan vi sammen skape vekst i høgre utdanning og forskning i Norges viktigste satsingsområde, sier rektorene Jarle Aarbakke og Sveinung Eikeland i en felles uttalelse.

– Navnet viser tydelig regjeringens vektlegging av at universitetet er et sentralt verktøy for å ivareta nasjonens interesser i nord, sier Aarbakke og Eikeland.

Les mer om fusjonen her: https://uit.no/fusjonen

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 15.02.13 00:00 Oppdatert: 15.02.13 11:43