Bjerke og Rikardsen vant Framsenterprisene

Audun Rikardsen og Jarle Bjerke er vinnere av Framsenterets formidlingspris og forskningspris. Prisene ble delt ut under Framdagen 2012.

Publisert: 27.11.12 00:00 Oppdatert: 27.11.12 09:40

Tekst: Helge Markusson, Framsenteret

I alt sju forskere var nominert til de to prisene. Det er første gang prisene deles ut, og som seg hør og bør ble prisene delt ut på Framdagen 2012 på Framsenteret i Tromsø, fredag 16. november.

Jarle W. Bjerke var en glad vinner av Framssenterets forskningspris under Framdagen 2012. Her får Bjerke overrakr prisen av leder i Framsenterets forskningsledergruppe, Sidsel Grønvik og forskningskoordinator ved Framsenteret, Jo Jorem Aarseth. Foto: Helge. Markusson, Framsenteret.

Vinneren av Framsenterets formidlingspris for 2012: Audun Rikardsen, Universitetet i Tromsø

Audun Rikardsen (44), professor ved Universitetet i Tromsøer tildelt Framsenterets formidlingspris for 2012. I de senere år har Rikardsen studert vandringsmønster av sjørøye, sjøørret og laks, og har benyttet seg av banebrytende teknologi i studier av dette.

Audun Rikardsen

Forskningen hans er mangfoldig og Rikardsen har også studert effekter av en rekke faktorer på tilpasninger og overlevelse av yngel og voksne individer hos de ovennevnte artene.

I uttalelsen fra juryen heter det: «Rikardsen er en aktiv forsker med høy vitenskapelig produksjon, som er tilknyttet Framsenterets forskningssamarbeid, og besitter en sjelden evne til å formidle sin forskning i stort tempo i mange kanaler.

Formidlingen hans er produktiv, kreativ og innovativ. I tillegg til å beherske de tradisjonelle formidlingskanalene godt, gjennom intervjuer i TV, radio, aviser og foredragsvirksomhet, er han som oftest selv initiativtakeren til formidlingen. Rikardsen benytter seg i tillegg av nye og spennende kanaler som når ut til nye publikumsgrupper, som dokumentasjonsfilm, barnelitteratur og fotografi.

Sentralt i Rikardsen formidlingsaktivitet er hans evne og vilje til å formidle sin forskning tilbake til brukerne, gjennom å informere lokalbefolkningen om forskningen som pågår i deres nærmiljø. Audun Rikardsen er en meget verdig vinner av årets formidlingspris.»

Vinner av Framsenterets forskningspris for 2012: Jarle W. Bjerke, NINA – Norsk institutt for naturforskning

Jarle Bjerke

Jarle W. Bjerke, seniorforsker ved NINA – Norsk institutt for naturforsknin, er vinner av Framsenterets forskningspris for 2012. Bjerke har gjennom flere år hatt en omfattende vitenskapelig produksjon av høy kvalitet, først og fremst gjennom artikler publisert i internasjonale journaler, men også gjennom populærvitenskapelige artikler og rapporter nasjonalt.

Bjerke evner i tillegg å formidle sine forskningsresultater bredt, og viser vilje og evne til tverrfaglighet i sin forskning. Forskningen er sentral i et av flaggskipene i Framsenteret.

Bjerke er utdannet Dr. scient. i biologi ved Universitetet i Tromsø (2003), og har arbeidet ved Universitetet i Tromsø og NINA. Bjerke arbeider med effekter på vegetasjon av klimaendringer og ekstremvær i nordområdene. Forskningen omfatter også effekter av beite fra rein og gås og menneskets effekter på naturen gjennom endring av arealbruk.

I uttalelsen fra juryen heter det: «Jarle W. Bjerke fyller alle kriteriene for Framsenterets forskningspris på en utmerket måte og med sin høye formidlingsaktivitet viser Bjerke seg som en god representant for den «moderne forsker». Jarle W. Bjerke framstår derfor som en svært god ambassadør for flaggskipene i Framsenteret, og er en meget verdig vinner av årets forskningspris.»

Publisert: 27.11.12 00:00 Oppdatert: 27.11.12 09:40