Statsbesøk fra Finland

Den finske presidenten, Sauli Niinistö, besøkte UiT på fredag med kronprins Haakon som ledsager. Studenter og ansatte var invitert til foredrag og diskusjon for å fremme samarbeidet mellom Norge og Finland.

Leithe, Ingrid
Publisert: 12.10.12 00:00 Oppdatert: 12.10.12 16:14

Rektor Jarle Aarbakke ønsker den finske presidenten Sauli Niinistö velkommen til universitetet. Foto: Lars Åke Andersen

Jarle Aarbakke, rektor ved UiT ønsket velkommen og gratulerte Finland som EU-land med fredsprisen. Rektor ga en kort presentasjon av universitetet, og dro fram sentere for fremragende forskning slik som telemedisin, fredsstudiet, og polarforskning.

- Så lenge det er is, så kan vi bryte den, sa han og fortalte om det nye isgående fartøyet som UiT skal bruke til forskningstokt.

Les mer: Første universitet i Norge som får isbrytende fartøy

- Det å være et godt universitet går ut på å stille de riktige spørsmålene.

Den finske presidenten åpnet på svensk og takket for muligheten til å være på UiT og sa at det var viktig for Finland å besøke Tromsø.

-Et hav av muligheter

- Byen deres er i en nøkkel-posisjon for å kunne sikre an arktisk framtid. Han skrøt av UiT og Framsenteret og beskrev de som førsteklasses insitusjoner.

Presidenten sa at det er utfordringer i nord på grunn av issmelting og enorme forandringer i miljøet, men at den gode nyheten er at man kan konfrontere dette i fellesskap.

- Sammen har man et hav av muligheter, sa han.  Niinistö sa at Norge og Finland kan samarbeide om blant annet forskning, infrastruktur og internasjonal turisme for å stimulere økonomien på begge sider av grensen.

Han snakket direkte til studenter og forskere og sa at det arbeidet de gjør i Tromsø leder det arktiske fellesskapet på rett spor.

Gullbilletten til UiT

Elina Halttunen, som var moderator for den åpne diskusjonen etterpå, brukte seg

selv som en ‘case study’ for studentutveksling. Hun flyttet til Tromsø og UiT i 2001, og fortalte at å komme til UiT som marinbiolog var som å være et barn i Willy Wonkas verden.

-Jeg følte at jeg hadde fått gullbilletten, sa hun og at hun håper på flere gullbilletter til flere i Finland og Norge.

Det var kronprins Haakon som hadde tatt med seg presidenten til UiT, det eneste universitetet som fikk besøk i denne omgangen. Foto: Lars Åke Andersen

Aarbakke sa at Elina er en av studentene som har vært med på å gjøre universitetet bedre og oppfordret til applaus for finske studenter og ansatte ved UiT.

Niinistö pratet med studenter

Etter diskusjonen fikk presidenten og kronsprinsen gave av UiT, overlevert av Aarbakke. Niinistö fikk en samekniv, men fikk en norsk femmer først som han måtte betale med, for å gi bort en kniv kan bety ulykke.

Presidenten la på en euro og svarte at nå kunne Aarbakke få seg en halv kopp kaffe i begge land, til latter fra salen.

På vei ut av auditoriet stoppet Niinistö og snakket med noen studenter. Jostein Medbye (24),  som studerer samfunnssikkerhet, ble veldig overrasket da presidenten stoppet rett foran ham.

- Han spurte hva vi studerte og hvordan det gikk. Det var veldig hyggelig at han tok seg tid til å snakke med oss.

Les også: - Dette er kontroversielt

Leithe, Ingrid